AO opkøb skaber ballade
Installatørerne truer med at boykotte A&O Johansen. I deres optik er grossisten blevet en konkurrent siden købet af Billig VVS i juni
Digitalisering giver prisgennemsigtighed på byggevaremarkedet. Det grad presser i stigende priserne, og rammer i sidste ende grossisterne.
Da A&O Johnasen i juni købte Billig VVS bevægende grossisten sig ind på markedet for salg direkte til private. Men samtidig lagde grossisten sig ud med installatørerne, der hidtil har stået for at sælge VVS-artiklerne til den private forbruger – denne del af fortjeneste fald pludselig bort.
Resultatet er, at flere installatører vil bryde med A&O Johansen og i stedet søge mod konkurrenterne. Hos Lemvigh-Müller oplever man mange irriterede installatører, men begrænset kundetilstrømning. Omvendt er det hos Sanistål.
- Rigtig mange kunder er urolige over udviklingen, hvor en stor grossist går i direkte konkurrence med installatørerne. Vi oplever, at mange kunder kommer til Sanistål og forventer, det vil tage til, i takt med at installatørerne får analyseret, hvad der reelt er sket, siger administrerende direktør Christian B. Lund til Jyllands Posten.