Farligt fodtøj i lastbilen
Arbejdsmiljøekspert rynker brynene over transportbranchens træsko-kultur
Ifølge en undersøgelse udført af 3F i samarbejde med Arbejdsskadestyrelsen blandt 3F’s medlemmer, tegner fald-ulykker sig nemlig for godt en fjerdedel af arbejdsskaderne i transportbranchen.
Peter Hasle vurderer ulykkerne som belastning i forbindelse med af- og pålæsning, samt ikke mindst chaufførernes mange ture ind og ud af bilerne.
- Virksomhederne skal snakke igennem, hvordan man forsvarligt kommer ind og ud af lastbilen. I den sammenhæng har det altid undret mig, at der er helt standard i branchen, at chauffører anvender træsko uden hælkappe, siger Peter Hasle og uddyber:
Arbejdsulykker i transportbranchen
Overbelastning mv. 31%
Fald 24%
Skåret eller klemt 13%
Stødt på genstande 7%
Trafikulykker 7%
Ulykker i øvrigt 6%
Faldende genstande 5%
Styrt 3%
Andre årsager 2%
Psykisk chok 1%
Ekstreme temperaturer 1%
Kilde: 3F og Arbejdsskadestyrelsen
- Der sker jo det, at når du klatrer ned fra styrehuset, er der en klar risiko for at glide ud af træskoen, hvilket øger risikoen for fald-skader og overbelastning. Det er et ømt punkt, for det er jo lidt en kultur, og det er rart at tage træskoene af, når man kører inde i bilen. Men ikke desto mindre er det altså farligt. Der er behov for at gøre op med den kultur.
Overbelastning mv. 31%
Fald 24%
Skåret eller klemt 13%
Stødt på genstande 7%
Trafikulykker 7%
Ulykker i øvrigt 6%
Faldende genstande 5%
Styrt 3%
Andre årsager 2%
Psykisk chok 1%
Ekstreme temperaturer 1%
Kilde: 3F og Arbejdsskadestyrelsen
Virksomhedskulturen er afgørende
Peter Hasle påpeger, at arbejdsulykker hænger tæt sammen med den teknologi og organisering, man har af branchen, og noget af det hænger sammen med den politik, man har i virksomhederne, om, hvordan man opfører sig:
- Det er meget typisk, at man som den enkelte chauffør har et billede af, at risikoen er lille, fordi man er hoppet ind og ud af lastbilen mange gange, uden at der er sket noget. Men sammenholdt med statistikken kan man jo se, at der er stor risiko.
Lovmæssigt ligger ansvaret hos arbejdsgiveren. Men i en branche, hvor medarbejderne bruger meget tid for sig selv på de lange landevejsstrækninger, er der også en grad af egenansvar. Meget ligger i kulturen på arbejdspladsen, siger Peter Hasle:
- Men man skal passe på med at sige, at det bare er chaufførerne, der ikke gør som de har fået besked på – chaufførernes adfærd hænger nemlig sammen med, hvad ledelsen accepterer mere eller mindre stiltiende, siger Peter Hasle, og fortsætter:
- Det kan godt være, at medarbejderne er på et kursus, hvor de bliver forklaret, at de skal gå med sikkerhedssko og så videre. Men hvis de nye ansatte ser, at det er der ikke nogen kolleger, der gør i virkeligheden, så er det ledelsen, der ikke griber ind, og dermed accepterer uforsvarlige forhold. Så samtidig med et egenansvar, falder det tit tilbage på, at ledelsen ser gennem fingrene med det, fordi ”det er for bøvlet, og vi gør, som vi altid har gjort”.
Til gengæld har transport-ansatte kun i gennemsnit 6 sygedage om året, hvilket placerer branchen i den lave ende blandt alle 3F’erne, der efter opgørelsen ligger på gennemsnitligt 8 sygedage om året.