Købmandskab øger VVS-salg
En ny strategi med uddannelse af VVS-installatører, så de både er dygtige håndværkere og gode købmænd, har givet pote.
Hos Geberit bekræfter den danske landechef Bent Knudsen, at salget af Geberits mest eksklusive produkter til badeværelset er vokset, siden virksomheden søsatte et nyt uddannelsesprojekte.
- Ud over at de dyrere produkter er æstetisk flottere og har langt flere funktioner end standardprodukterne, giver de også slutkunden mulighed for at sætte sit eget personlige præg på produktet, så det eksempelvis matcher fliserne i badeværelset, forklarer Bent Knudsen.
Konservativ branche
Formålet med Geberit-salgskurserne er både at gøre op med fastgroede traditioner og at øge indtjeningen VVS-branche, og at åbne kundernes øjne for fordelene ved at bruge en professionel fagmand.
- Det kan være grænseoverskridende for vvs-installatører at påtage sig rollen som sælgere. De opfatter sig selv som håndværkere. Men den tradition har vi sammen med de installatører, som kan se en fordel i det, valgt at aflive. Med gode resultater, siger Bent Knudsen.
Konen har bukserne på
Kim Bøgholm, overmontør hos Bedre Bad Odder, kan godt skrive under på, at vvs-branchen i mange år har svigtet kunderne ved kun at tilbyde dem én løsning til deres nye badeværelse.
- Kunderne bliver glade, når vi præsenterer dem for flere valgmuligheder, og vores erfaring er, at de fleste rent faktisk vælger opad, hvad angår pris og kvalitet. Man skal heller ikke være blind for, at det i næsten alle tilfælde er kvinden i huset, der afgør, hvordan badeværelset skal se ud. Så badeværelses-reklamer rettet mod mænd er spild af penge, siger han.