Håndværksmestre skal have styr på kompetencerne
Alle håndværksvirksomheder kan udvælge en niche og blive effektive og interessante at samarbejde med for total- og hovedentreprenører. Men er det dig der bestemmer eller er det total- og hovedentreprenøren?
Den ene tendens går på, at samarbejde (hvis det bliver skruet rigtigt sammen) betaler sig.
Analyser viser, at sammentømrede teams får bedre ideer og er mere effektive. Teams, der kender hinanden fra tidligere, er mere innovative og leverer bedre resultater.
Fordelene ved, at virksomhederne og medarbejderne arbejder sammen over flere sager er langt større end tidligere antaget. For når først folk en gang har lært hinanden at kende, har de større tillid til, mere viden om, og større forståelse for hinanden. Og det gør dem mere kreative sammen, frem for hvis de skal starte et teamwork op helt fra scratch.
Samarbejde virker
Både kreativitet, kvaliteten og effektiviteten i arbejdet stiger, når folk begynder at kende hinanden bedre på baggrund af gentagne samarbejder.
De konstante regrupperinger i byggeriet, som følge af fokus på konkurrencen, spænder i virkeligheden ben for både effektivitet og velfungerende samarbejder.
Hvis samarbejde er udgangspunktet, og man kan få opbygget en relation med kunden peger det i retning af, at det er OK at købe det IT-værktøj kunden peger på.
Specialisering betaler sig
Den anden tendens er, at virksomheder, der har fokus på deres egne processer og leverancer også er effektive.
En virksomhed, som Altan.dk, har digitaliseret deres forretning gennem mange år. Det betyder, at deres medarbejdere er 100 pct. orienteret i forhold til sagsinformation. Altan.dk har fastsat nogle rammer for deres leverancer, som kan de tilbyde som fagentrepriser til alle interesserede total-og hovedentreprenører.
Mester Tidendes og BASITs vurdering er, at alle håndværksvirksomheder kan udvælge en niche og blive effektive og interessante at samarbejde med for total- og hovedentreprenører. Det peger på, at man ikke bare køber det IT-værktøj som en kunde peger på, men gennemgår en proces for at finde det IT-værktøj, som passer bedst til virksomheden på tværs af sager.
Uanset om man vælger det ene eller andet så sørg for at jeres virksomhed får implementeret IT-værktøjet ordentligt, så medarbejderne kan bruge det optimalt.
Det digitale byggeri
De større entreprenørvirksomheder har igennem flere år eksperimenteret med forskellige måder at håndtere informationerne i byggesagerne. Der har typisk været tale om forskellige former for pilotforsøg, som har været drevet af kræfter udefra (f.eks. videns- og uddannelsesinstitutioner).
De større virksomheder er i dag ved at finde deres fødder digitalt, og har i stigende grad fået implementeret et fælles værktøj internt på tværs af sager, som alle projekt/byggeledere forpligter sig til at bruge. De er langt fra i mål alle sammen, men der tegner sig et billede af, at ledelserne i virksomhederne er begyndt at stille krav om at bruge IT-værktøjerne.
Det digitale byggeri, der startede som en vision i 2007 er her 8 år senere ved at blive implementeret for alvor især i de større entreprenørvirksomheder.
Har du implementeret IT-værktøjer med gode resultater?. Så deltag i konkurrencen om at blive Danmarks mest IT-modne håndvlrksvirksomhed.
TILMELD DIG TIL KONKURRENCEN HER:
Artiklen er en del af temaet Konkurrence.