23948sdkhjf

Entreprenør glæder sig over lærlingekrav

Femern A/S stiller krav i selv mindre opgaver - Vejdirektoratet derimod har hævet tærsklen for at stille praktikpladskrav
For entreprenørvirksomheden M. J. Eriksson A/S gør det ikke den store forskel, at Femern A/S som bygherre stiller krav om et vist antal lærlinge for at komme i betragtning til selv mindre entrepriser i de forberedende arbejder til Femern-tunnelen.

- Vi har som udgangspunkt altid lærlinge i vores anlægssjak, så for os er det naturligt, at der skal være lærlinge med på opgaverne. Vi har et ansvar for at uddanne fremtidens arbejdskraft, og derfor synes vi også, at det er et meget rimeligt krav, som bygherren stiller. Den eneste forskel vi oplever i forhold til andre opgaver er, at vi bliver bedt om at dokumentere det antal timer, vi har lærlinge på kontrakten, men det er ikke noget problem. Bygherren skal sikre sig, at vi opfylder kontrakten - og det gør vi - og lidt til, siger Søren Blumenstaadt, projektleder hos M. J. Eriksson på de to entrepriser, som virksomheden i øjeblikket udfører for Femern A/S.

Skaber fokus

I Femern A/S kalder direktør Bo Eske Nielsen det for naturligt, at et stort offentligt infrastrukturprojekt tager et samfunds- og uddannelsesmæssigt ansvar.

- Ind til videre er det faktisk vores erfaring, at entreprenører og leverandører er med på at leve op til vores krav og i nogle tilfælde endda har flere lærlinge med på opgaven, end de har skrevet under på i kontrakten. Det beviser, at klausulerne ud over at give konkrete lærlingepladser også skaber et generelt fokus på det uddannelsesansvar, vi alle må tage på os på større byggeopgaver, hvis vi vil være sikre på også at have arbejdskraft i fremtiden, siger Bo Eske Nielsen.

Forhøjet tærskel

Ifølge det følg-og-forklar princip, som Folketinget har udstukket til de statslige bygherrer, er alle udbud over 10 mio. kroner og med en varighed på minimum seks måneder relevante til at kræve lærlinge.

Mens Femern A/S også stiller lærlingekrav i opgaver til mindre end 10 mio. kroner, har Vejdirektoratet hævet tærsklen til 100 mio. kroner i visse udbud. Således er der i fem udbud med forventet kontraktstørrelse på 10-100 mio. kroner ikke indskrevet en social klausul.

- På visse typer projekter med en stor andel jordhåndtering er der mindre praktikkantrelevant arbejde. Vi bruger grænsen på 100 mio. kroner som tommelfingerregel men vurderer i hvert enkelt tilfælde, hvor meget et anlægsprojekt kan bære med hensyn til lærlinge. Der skal være et proportionalt forhold mellem det samlede mandskab på en opgave og lærlinge. For den enkelte lærling vil det heller ikke være fair med en læretid på et projekt med meget ens arbejde, siger chefkonsulent Erik Stig Jørgensen fra Vejdirektoratet.

Han oplyser, at man i øjeblikket er i gang med at erfaringsopsamle på brugen af sociale klausuler. Her vil den forhøjede tærskel også indgå.

Mulighed for korte aftaler

I Byggegruppen i 3F er uddannelseskonsulent Steen Boesen ked af Vejdirektoratets høje tærskel.

- Vi er opmærksomme på, at der på visse opgaver kan være meget ensidigt arbejde, som betyder, at en lærling ikke skal have hele sin uddannelse på opgaven. I stedet er der mulighed for at lave kortere aftaler, så lærlingene kan få dele af deres uddannelse på de store projekter - og det vil jeg opfordre Vejdirektoratet til at overveje, siger Stewen Boesen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078