Barslund udfører sidste etape på motorvej
Konsortium bestående af Barslund og TBI Infra har vundet fjerde og sidste etape af udvidelsen af Køge Bugt Motorvejen
Konsortiet skrev kort før påske under på en kontrakt på knap 225 mio. kroner med Vejdirektoratet for den fjerde og sidste etape af motorvejsudvidelsen.
Dermed får konsortiet så at sige lov til at fortsætte arbejdet, idet de to entreprenører også har kontrakt på tredje etape frem mod Solrød - en kontrakt på 210 mio. kroner.
Der er stor tilfredshed hos de to virksomheder over at have landet den store ordre.
”Vi er naturligvis glade for sammen med Vejdirektoratet at kunne fortsætte arbejdet på Køge Bugt Motorvejen med endnu en etape og dermed færdiggøre udvidelsen helt ned til udfletningen ved Køge”, siger Benny Ebbe Jørgensen, afdelingschef i Barslund, på vegne af konsortiet.
Multidisciplinær opgave
Ifølge Benny Ebbe Jørgensen er der tale om en teknisk kompliceret entreprise, ikke mindst fordi landets mest trafikerede motorvej fortsat er i drift.
”Det ville være lettere, hvis vejen var lukket for trafik, men det har aldrig været på tale. Det er en multidisciplinær opgave med næsten alle anlægsarbejdets discipliner, det være sig sekantpæle, spuns, jordarbejde, grundvandssænkning, asfaltarbejder, kloak, affaldshåndtering, broer og trafikhåndtering”, siger han.
Stort set alt arbejde udføres i egenproduktion. Barslund udfører jordarbejdet, mens TBI Infra står for betonarbejdet.
Det forberedende arbejde på den fjerde etape er netop gået i gang, herunder trafikomlægning.
Udvidelsen af motorvejen fra seks til otte spor på en 14 km lang strækning er besluttet i Folketinget i 2010.
Første del åbnes senere i år, mens den fjerde etape, der netop er gået i gang, tages i brug af trafikanterne i 2017.
Det samlede budget for udvidelsen af de 14 km motorvej er 1,4 mia. kroner.