23948sdkhjf

Kinas største entreprenør vil bygge Storstrømsbroen

Det statsejede CCCC er lun på det danske broprojekt.
Kinas største internationale entreprenørkoncern, det statsejede CCCC (China Communications Construction Company) har meldt sin interesse for at opføre den ny Storstrømsbro, skriver Licitationen – Byggeriets Dagblad.

CCCC, der er verdens niendestørste entreprenørselskab i følge den seneste opgørelse foretaget af ENR, Engineering News-Record, på baggrund af omsætning, er et af syv konsortier, der har anmodet om deltagelse i konkurrencen om at opføre den ny bro i totalentreprise.

Dermed ønsker tre af verdens 10 største entreprenørselskaber at være med til at opføre den ny Storstrømsbro. Tyske Hochtief (nummer to på den seneste opgørelse) og franske Vinci (nummer fire) indgår således i et joint venture, hvor Danmarks næststørste entreprenørvirksomhed, MT Højgaard, er tredje part. Landets største entreprenør, Aarsleff, har ansøgt i joint venture med tyske Ed. Züblin.

Det er første gang, det store kinesiske entreprenørforetagende byder ind på store danske infrastrukturprojekter. Selskabet var i forbindelse med Femern A/S og deltog i indledende møder om Femern-tunnelen men valgte ikke at søge om prækvalifikation.

- Det er første gang, vi møder CCCC. De deltog ikke i den tekniske dialog, som vi har gennemført med en række interesserede entreprenører, så der er en række forhold, vi skal have undersøgt, siger Erik Stoklund Larsen, anlægschef i Vejdirektoratet, der er bygherre på den ny bro, til Licitationen - Byggeriets Dagblad.

Den kinesiske interesse giver anledning til en vis bekymring i Dansk Byggeri.

- Det er naturligt med interesse fra internationale konsortier til en så stor opgave, men det vækker nogen bekymring, at en statsejet kinesisk virksomhed vil være med. Hvis de kommer på fair og lige markedsvilkår, så er konkurrencen velkommen, men har de statsstøtte med, forvrænger de billedet af omkostningsstrukturen og det vil fremadrettet gå ud over branchens udvikling og innovation, siger Niels Nielsen, branchedirektør i Danske Anlægsentreprenører, der er en brancheorganisation under Dansk Byggeri.

Han opfordrer derfor Vejdirektoratet til være særlig opmærksom på den kinesiske virksomhed og dens økonomi samt til at se på andre europæiske bygherrers erfaringer med CCCC.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093