Håndværksmestre skal markedsføre sig på Facebook
15 minutter om dagen på Facebook kan være effektiv markedsføring for håndværkere. Her er syv gode tips til at blive mere synlig online
- For at få fuld valuta for indsatsen, er håndværkerne nødt til at forstå, hvad det er, de skal gøre. Det kræver, at håndværkerne kender de værktøjer, de har at arbejde med online, siger Lisbeth Scharling fra WEBwoman KOMMUNIKATION.
Sammen med Monica Jørgensen fra MOJO Kommunikation har hun udviklet en række gode råd til, hvordan håndværkerne ved at skrue de rigtige steder kan opnå mere markant synlighed online.
- Håndværkerne skal være der, hvor deres kunder er. Og vi er online. Håndværksfaget er traditionelt, men når det kommer til markedsføring, skal også håndværkere tænke utraditionel, siger Monica Jørgensen.
De to specialister i kommunikation og online synlighed arrangerer bl.a. kurser i Facebook for håndværkere.
- Skal vi finde en tømrer eller elektriker, spørger vi ofte i vores netværk, hvilke håndværkere, folk anbefaler. Facebook er derfor overordentligt relevant for virksomheder, der får kunder på baggrund af sådanne anbefaling, forklarer Lisbeth Scharling og Monica Jørgensen.
Syv gode tips
1) 15 minutter om dagen
Markedsføring via Facebook behøver kun tage 15 minutter om dagen for at have effekt. Opdater på Facebook på forskellige tidspunkter på dagen for at se, hvornår du får flest kommentarer og "synes godt om", det er nemlig dem, der giver effekten.
2) Tal med dine venner på Facebook
Vær gerne personlig. Brug din personlige profil/timeline. Ikke til konstant at sælge - det gider ingen. Men dine venner vil gerne høre om de gode oplevelser fra din arbejdsdag, og det kan du udnytte til at skabe synlighed. Mind dem om, hvad du laver. Sørg for, at de jævnligt får et positivt indblik i det, du arbejder med, og de resultater du opnår.
3) Læg billeder og video på Facebook
Sørg for at dit "coverfoto" er flot og indbydende på din Facebook timeline. Vælg et foto, der matcher, hvad du arbejder med. Vis også billeder fra din arbejdsdag (hav en god smartphone). Tag fotos og små videoklip, som du kan lægge på Facebook. Husk at det ofte er detaljerne, der er interessante, så tag billeder tæt på, så du ikke bruger pladsen på himmel og jord.
4) "Synes godt om" på Facebook
Kommenter andres statusopdateringer og tryk "synes godt om". Det er vigtigt for andre menneskers opfattelse af dig, men øger også din synlighed på Facebook og sandsynligheden for, andre gør gengæld.
5) Få kunder til at fortælle om dig på Facebook
Sørg for at din hjemmeside er forsynet med funktioner til at "synes godt om" og dele indhold på Facebook. Og sørg for at der er indhold at "synes godt om" og dele. Eksempelvis billeder fra din arbejdsdag og de ting, du producerer og er stolt af. Du kan også fint bede dine kunder om at "synes godt om" på Facebook - giv dem eventuelt opfordringen på fakturaer, brochurer og lignende.
6) Lad medarbejderne komme til orde
Har du ansatte eller samarbejdspartnere, kan du med fordel opfordre dem til også at "prale" af deres arbejde. Det er selvfølgelig ikke noget, du skal forpligte dem til, men husk på, at unge lærlinge ofte bruger meget tid på Facebook og for dem, er det helt naturligt at dele billeder og links med vennerne. Beløn eventuelt de medarbejdere, som på den måde bidrager til, at der kommer flere kunder i din butik.
7) Tal godt om dine medarbejdere hver dag
Ros dine medarbejdere! Dagligt. Også på Facebook. Fortæl det højt når én har udført et godt stykke arbejde. Når en lærling har bestået svendeprøven osv. Det opfattes altid positivt, når du roser andre, og det falder tilbage på dig selv. Det er kun en fordel at vise omverdenen, at du har gode medarbejdere eller samarbejdspartnere.
tøtte
Læs mere om WEBwoman KOMMUNIKATION her
Læse mere om MOJO Kommunikation her