Femern står på skuldrene af Øresund
Femern-projektet vækker stor interesse i den internationale bygge- og anlægs-branche
Med Industry Day retter Femern A/S den internationale bygge- og anlægsbranches opmærksomhed mod projektet og mod den forestående prækvalifikations- og udbudsrunde. Repræsentanter fra virksomheder i hele Europa og i USA har benyttet arrangementet til at etablere kontakter og skabe grobund for partnerskaber.
Administrerende direktør i Femern A/S, Leo Larsen, glæder sig over den store interesse og succes:
- Formålet med arrangementet er at give den internationale bygge- og anlægsbranche mulighed for at forberede sig i god tid på udbuddet, og jeg betragter det som et meget positivt tegn, at projektet allerede har skabt så stor genlyd.
Teknisk direktør i Femern A/S, Steen Lykke, præsenterer på Industry Day bl.a. deltagerne for projektet og for den kommende proces med prækvalifikation.
- Vi står på skuldrene af Øresunds-projektet, som er den første sænketunnel, hvor elementerne er seriefremstillet på en specialbygget fabrik. De seneste 1015 år er denne teknik blevet udnyttet og udviklet flere andre steder i verden og vi forventer at vores kommende entreprenører vil hjælpe os med at udvikle den næste generation sænketunnel på Femern Bælt, siger Steen Lykke.
Fire store kontrakter
Femern A/S har delt anlægsopgaven på kyst-kyst forbindelsen op i fire store byggekontrakter, som selskabet planlægger at udbyde. Kontraktopdelingen er som følger:
1) Uddybning af havbund og landopfyldning
2) Anlæg af den nordlige del af tunnelen
3) Anlæg af den sydlige del af tunnelen
4) Anlæg af portalbygværker, ramper og tilsluttende anlæg på land
Foruden disse fire kontrakter vil Femern A/S efterfølgende udbyde opgaver vedrørende etablering af baneanlæg og andre tekniske installationer. Omkostningerne for det samlede projekt er på ca. 5,5 mia. euro (2008-priser).
tøtte