23948sdkhjf

Miljørigtigt byggeri kræver miljørigtige biler

Entreprenørfirmaet Georg Berg A/S tænker også miljø, når der skal købes firmabiler
- Vi vil gerne levere CO2-neutralt byggeri i alle faser, både i opførelsen og i drift og vi kunne også godt tænke os at regne på, hvordan man bortskaffer bygningerne igen, siger Christian Berg, ordførende direktør i entreprenørvirksomheden Georg Berg A/S.

Senest har den indstilling givet sig udslag i valget af nye biler til firmaet. Det blev en Lexus RX 400 med hybridmotor til tømrermester og direktør i firmaet, Henrik Andersen, og to VW Transportere med VW’s brændstoføkonomiske Blue Motion-teknologi til et par arbejdssjak leveret gennem AH Leasing.

- Når vi skal bruge en ny bil, skal den kunne nogle bestemte ting. Så ser vi på sikkerheden for medarbejderne, hvordan den påvirker miljøet og hvordan den samlede økonomi er. Så beder vi Kenneth Hansen, AH Leasing om et tilbud. Hvilket mærke, han foreslår, er af mindre betydning, siger Christian Berg.

I det seneste tilfælde var Lexus’en og VW Transporterne det bedste bud til hver deres formål både når det gælder økonomi og miljøpåvirkning. Men Christian Berg er parat til også at ofre noget ekstra på miljøet. Således brugte firmaet penge på partikelfiltre til nogle ældre biler, selv om det ikke var et krav.

Ønsker høj miljøstandard

Men firmaet kan naturligvis ikke være miljøbevidst uden hensyn til omkostningerne. Det må også være forretningsmæssigt forsvarligt. Helt rent og CO2-neutralt kan det kun blive, hvis kunden vil betalte, hvad det koster ekstra.

- Og her kunne jeg godt ønske mig, at det offentlige ville sætte en høj standard - for sit byggeri og for de biler, der blev købt til den offentlige sektor, siger Christian Berg.

De to nye VW Transportere er blevet begrænset, så de ikke kan køre hurtigere end 130 km/t. Det er det hurtigste, man må køre på motorvej, og der er ingen grund til at friste medarbejderne til at køre hurtigere. Det er dyrt i brændstof og så giver det et dårligt indtryk i trafikken.

- Jeg kan ikke leve med, at vore biler med vores navn på siden ligger og kører for stærkt på vejene, siger Christian Berg.

tøtte
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078