23948sdkhjf

Dårlige betalere er et stigende problem

Krisen kradser, og det kan landets selvstændige mærke på kundernes betalingsevne
En undersøgelse som a-kassen ASE har lavet sammen med Interresearch viser, at 42 procent af de selvstændige har stiftet bekendtskab med dårlige betalere i løbet af det seneste års tid.

Og ikke mindre end 69 procent af dem, som har erfaringer med dårligere betalere, vurderer, at der er kommet flere/mange flere dårligere betalere inden for det seneste år. Et andet problem er, at der er rigtig mange gengangere blandt de dårlige betalere. Ikke mindre end 61 procent af de adspurgte melder om gengangere blandt de dårlige betalere.

Til trods for at der er mange gengangere blandt de dårlige betalere, er det dog sjældent, at man som selvstændig afviseren ordre pga. frygt for, at kunden ikke kan betale. Det synes at indikere, at man som selvstændig stoler på sine kunder.

En del selvstændige vælger at sikre sig mod tab på forhånd ved at bruge a conto betalinger, undlade at give kredit eller tjekke kunden i et kreditoplysningsbureau som f.eks. RKI.

Kommunerne glemmer betalingsfristerne

Udover at der er problemer med betaling fra privatkunder og andre erhvervsdrivende, viser undersøgelsen også, at landets kommuner har svært ved at overholde betalingsfristerne, og det går blandt andet ud over de selvstændige inden for bygge- og anlægsbranchen.

Undersøgelsen viser, at 14 procent af problemerne med dårlige betalere skyldes det offentlige. Specielt kommunerne betaler ikke deres regninger til tiden. Det er et problem i en tid, hvor mange virksomheder er presset på likviditeten.

- Det er ærgerligt, at netop selvstændige må holde for, når mange af dem i forvejen må arbejde ekstra hårdt i disse år. I runde tal drejer det sig jo faktisk om 10.000 selvstændige, der oplever problemerne med kommunerne, siger direktør i ASE, Jesper Bøge og fortsætter:

- Likviditet kan være altafgørende for virksomheders overlevelse, så på længere sigt er det også en dårlig forretning for kommunerne selv, at de ikke betaler til tiden. Vi mener, at kommunerne bør give selvstændige positiv særbehandling, når regningerne skal betales, lyder forslaget fra ASEs direktør.

jfr

Fakta om undersøgelsen og ASE

Undersøgelsen er gennemført i marts 2010, som en internetbaseret undersøgelse og omfatter godt 900 respondenter. ASE har lavet undersøgelsen sammen med Interresearch.

ASE er landets femte største a-kasse med 150.000 medlemmer, hvoraf 110.000 er selvstændige og 40.000 lønmodtagere. Hermed er ASE landets største og ældste a-kasse for selvstændige.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

1.142