23948sdkhjf

Baneprojekt afhjælper stort kloakproblem

Omfattende sporrenovering gav startskuddet til første etape af en omfattende ombygning af Næstveds kloakker til adskillige millioner kroner
Næstved Kommune har siden 2003 haft planer om at gennempresse et to meter afløbsrør gennem to banedæmninger for at løse problemerne med klimaforandringer og ekstrem regn. Men hver gang er projektet strandet på en række strenge krav fra Banedanmark, som ejer banedæmningerne. For få måneder siden er projektet imidlertid pludselig blevet realiseret, og det takket være en omfattende sporrenovering på Sydbanen mellem Ringsted og Næstved. Banedanmarks renoveringsarbejde indeholdt nemlig også udskiftning af i alt 12 broer på strækningen. Det betød, at togdriften skulle indstilles, og så fik NK Spildevand A/S i Næstved en god ide. Når banen alligevel var lukket, kunne kommunen i samme periode få en entreprenør til at lægge nogle kæmpe store rør igennem banedæmningen ved Næstved som første etape af en omfattende ombygning af byens kloakker til adskillige millioner kroner – et projekt der både skal sikre tørre kældre hos borgerne og gavne miljøet.

Det fortæller driftsleder Leif Nygaard fra Næstved Spildevand A/S til Mester Tidende. Han har ansvaret for al transport af spildevand i kommunen – ledninger, pumper, bassiner m.v.

- Vi har ikke oplevet oversvømmelse i sommer og heller ikke sidste sommer, men i 2006 var den gal fem gange med voldsomme regnskyl, bl.a. faldt der en dag i juni 2006 28 mm regn på ti minutter, og det satte kældrene under vand i Kalbyrisvejs-kvarteret, som er koblet på et fællessystem af kloak- og regnvand, som også afleder fra et større opland. Vi har selvfølgelig i årevis gerne villet have disse gener bragt til ophør, så da vi erfarede, at Banedanmark alligevel ville lukke jernbanen, entrerede vi med en entreprenør og så gik vi i gang.

Transporterer fem gange mere vand

Sporrenoveringen omfattede både nye sveller, skærver, grus og jord, så vi fik Arkil Rail A/S, der arbejdede som underentreprenør for Spitzke Skandinavia på Sydbanen til at tage sporene op, fjerne sveller, skærver, grus og 3.300 tons jord, ja, de gennemgravede ganske enkelt dæmningen med maskinkraft, og etablerede spuns ud mod Ellebækken, så der kunne graves yderligere 1.700 tons jord ud til kloakledningen, der er ført neden under Ellebækken, som i forvejen var ført under banen, men i to meget små rør. Desuden etableredes grundvandssænkning, hvorefter det blev muligt at lægge 26 meter Ø1400 mm betonrør i 7 meters dybde til spildevand og det endnu større 26 meter Ø 2000 mm betonrør i 5 meters dybde til vandløbet Ellebækken, så der også er plads til fremtidens store regnmængder. Bagefter blev hele dæmningen og banen retableret igen ved tilkørsel af nye materialer, svarende til det der blev fjernet, og sluttelig blev jernbanesporene lagt tilbage. Hele processen tog bare otte dage, 8. august var entreprenøren færdig, og satte en prop i rørene i begge ender, for de skal ikke bruges nu, men først om nogle år, når et tilsvarende projekt er gennemført tæt på den første dæmning i forbindelse med, at Banedanmark gennemfører et lignende sporarbejde på banen mellem Køge og Næstved. Herefter er det planen at videreføre kloakledningen, så kommunen om få år opnår et bassinvolumen på 5 millioner liter regn- og spildevand. Det giver en stor miljøgevinst, fordi der ikke længere bliver udledt urenset spildevand til Ellebækken eller Susåen, som det sker nu ved kraftig regn. Desuden kan der med det ny kloakrør på 1,4 meter i diameter under banen, når hele anlægget er færdigt, løbe fem gange mere vand fra kloakkerne i området ud til rensningsanlægget på Ydernæs, så husejerne slipper for vand i kældrene.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093