Håndværkerydelser: Forbrugere skal sikres
Der skal ikke være forskel på forbrugernes rettigheder ved køb af almindelige varer eller en ydelse fra en håndværker
Loven skal fastsætte regler, som skal sikre forbrugeren et "minimum af rettigheder", når denne indgår aftale med en håndværker om udførelse af entreprisearbejde.
Ifølge Benny Engelbrecht mangler der forbrugerbeskyttelse på håndværkerområdet:
- På trods af de stadig mange tvister og den udbredte usikkerhed blandt forbrugere om deres rettigheder på området, er der i dag ingen konkrete regler, der sikrer forbrugeren rettigheder, når der laves en aftale med en håndværker om en villatilbygning, et nyt badeværelse el.lign. Der er ingen grund til, at forbrugeren ikke som minimum skal være sikret på samme niveau, når de køber for eksempel en badeværelseentreprise af en håndværker, som når de køber en ny mobiltelefon, der er omfattet af købeloven, skriver Benny Engelbrecht blandt andet i bemærkningerne til forslaget.
Dur ikke
Regeringen er af den opfattelse, at forbrugernes rettigheder er sikret i den standardaftale, som trådte i kraft ved seneste årsskifte. Men standardaftalen er frivillig:
- Den løsning er ikke tilfredsstillende, da der netop er behov for regler, der sikrer forbrugerne en rimelig behandling, uanset hvilken aftale, der er lavet med håndværkeren inden dét arbejde, der er anledning til tvisten, blev påbegyndt. Derfor er der i stedet for standardaftalen behov for lovregler, som vi kender dem fra købeloven, hvor en del af reglerne ikke kan fraviges til skade for forbrugeren, forklarer Benny Engelbrecht videre.
Bliver ikke brugt
Der eksisterede allerede før indførelsen af standardaftalerne en såkaldt forbrugeraftale på håndværksområdet, som også er frivillig at gøre brug af.
En omfattende undersøgelse fra 2006 viser imidlertid, at forbrugeraftalen ikke bliver brugt, blandt andet fordi forbrugerne opfatter den som for omfattende med unødvendigt meget papirarbejde, især i forbindelse med mindre opgaver:
- Standardkontrakten indeholder mange af de samme elementer som forbrugeraftalen, og derfor er det også usandsynligt, at den nye standardaftale vil få stor udbredelse. Disse frivillige aftaler bliver simpelthen ikke taget i brug, og forbrugerne har krav på et minimum af beskyttelsesregler at falde tilbage på, siger Benny Engelbrecht, der altså vil have et lovgivningsmæssigt sikkerhedsnet, der med visse ufravigelige regler sikrer forbrugeren.
Behov for lovgivning
Lovgivning på håndværksområdet bør ifølge Benny Engelbrecht som minimum omfatte blandt andet regler om risikoens overgang og regler for, hvornår der foreligger en mangel ved det udførte arbejde.
Desuden skal forbrugeren sikres adgang til at reklamere over mangler i en rimelig periode efter, at manglen rent faktisk er opdaget, ligesom forbrugeren skal sikres mulighed for at rette direkte krav mod håndværkerens underleverandører i tilfælde af manglende afhjælpning fra håndværkerens side eller i tilfælde af dennes konkurs.
- Det skal være slut med håndværkere, der løber fra aftaler, og regninger, der ender langt over den aftalte pris. Der er behov for ny lovgivning og klare regler på håndværkerområdet. Det kan ikke være rigtigt, at man som forbruger ikke er ordentligt beskyttet, hvis en håndværker laver fejl. Køber man en mobiltelefon eller en computer, er der stramme krav til forbrugerbeskyttelsen, men der er ingen automatisk dækning af fejl og mangler, når man indgår en aftale med en håndværker. Derfor foreslår vi klare lovregler på håndværkerområdet, siger Benny Engelbrecht.
Han mener heller ikke, at der skal være forskel på forbrugernes rettigheder ved køb af almindelige varer eller en ydelse fra en håndværker.