23948sdkhjf

Vi trækker betalingen - hvis vi kan

Ny analyse viser at vi danskere trækker betalingen hele 23 dage ekstra, hvis vi ikke modtager en påmindelse.
Mange af os danskere tillader os at lade regningen fra håndværkeren, mekanikeren, vinduespudseren m.fl. ligge ubetalt hen, selv om den er forfaldet til betaling for længst. Det gør vi, fordi det ikke har nogen konsekvens – kun ganske få mindre virksomheder bruger nemlig tid på at rykke sine kunder for betaling, når regningen forfalder til betaling. Og det udnytter mange danskere.

Ekstra 23 dages gratis kredit

Det er firmaet iBill Danmark A/S (udtales [ai’bil], red), som varetager faktura udstedelse og rykkerprocessen for en lang række mindre virksomheder, der på baggrund af en omfattende analyse kan konstatere, at vi danskere trækker betalingen hele 23 dage ekstra, hvis vi ikke modtager en påmindelse. Det er første gang, at der i Danmark er lavet en branche-bredspektret analyse over vores betalingsmoral. Heldigvis betaler mere end halvdelen af os danskere regningen til tiden, men der er altså en stor gruppe i befolkningen, som på det groveste udnytter de små virksomheder, hvis de ikke bliver holdt i kort snor.

Vi har to bunker af regninger

- Det er jo interessant at se, at vi danskere i praksis har to bunker af regninger, udtaler adm. direktør for iBill Danmark A/S, Jan Lytje-Hansen og fortsætter:

- Den ene bunke indeholder de regninger, vi betaler til tiden. Det er typisk el-, varme- og telefonregningen. Her er vi vant til, at der prompte pålægges et rykkergebyr, hvis vi trækker betalingen. Den anden bunke indeholder til gengæld de regninger, som vi trækker lige så længe, vi kan. Og det går ofte ud over de mindre virksomheder, som ikke har en professionel administration.

Hos Århus virksomheden MA VVS Installation kender man godt til situationen.

- Som selvstændig bliver det ofte sent, før jeg er færdig ude hos kunderne, og så orker jeg ikke at sætte mig ned og lave kontorarbejde, udtaler Morten Andreasen, indehaver af MA VVS Installation.

Betaler vi ikke rettidigt, "glemmer" vi helt fakturaen

iBill Danmark A/S håndterer rykkerproceduren meget stringent og i henhold til dansk rentelovgivning for sine kunder, som især tæller mange håndværkere.

- Vores rykkerprocedure medfører, at betalingen fra de vanskelige debitorer er på kontoen efter gennemsnitligt 12,6 dage, fortæller Jan Lytje-Hansen.

For at måle den konkrete effekt ved at have en professionel rykkerprocedure, lavede iBill Danmark A/S en aftale med en række af sine kunder indenfor 17 forskellige brancher. I testen afsendte iBill Danmark A/S 1.018 fakturaer for virksomhederne uden at rykke ved forfald – men først 30 dage efter forfald, som det er tilfældet i mange små virksomheder.

Analysen af testen viste et markant anderledes betalingsmønster end det sædvanlige mønster, der opnås ved en konsekvent rykkerprocedure.

- Det var chokerende at følge betalingsmoralen – enten betaler vi danskere rettidigt, eller også udnytter vi leverandøren, og venter først til han rykker for betalingen. De kunder, som ikke betalte rettidigt, betalte først efter hele 35,4 dage i gennemsnit, fortæller Jan Lytje-Hansen.

- Heldigvis har de fleste danskere en god betalingsmoral, men der er desværre en stor gruppe i befolkningen, som udnytter de små virksomheder på det groveste, hvis der ikke rykkes for betalingen. Det er dem, som årligt koster mange små virksomheder adskillige tusinde kroner i renteudgifter, og som tilmed tager livet af andre virksomheder, afslutter Jan Lytje-Hansen.

Skal man som lille virksomhed undgå at ende som Sorteper, er det vigtigt at sende et venligt, men klart signal til sine kunder om, at man har styr på sin forretning – både hvad angår den leverede ydelse, men altså også modydelsen, nemlig rettidig betaling.

jfr
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08