23948sdkhjf

På Gl. Strand

Byggeriet af den nye Metro cityring er en langvarig sag. Den startede med politiske drøftelser i 2005 og ventes at stå færdig i 2018. Lige nu er de kun så småt ved at gå i gang, men om et par år vil byggeriet sætte sit præg på hele byen
Da folketinget havde taget den endelige beslutning var kanonerne kørt i stilling. Allerede inden havde Metroselskabets egne folk i samarbejde med en række anerkendte tog-folk og byplanlæggere linet processen op. Det skete på en forberedende bevilling i et samarbejde med et konsortium der havde vundet udbuddet af det indledende planlægningsarbejde. Konsortiet bestod af COWI a/s, Arup og et fransk selskab, Systra. På et tidspunkt sad mere end 200 planlæggere ude hos Metroselskabet i Ørestaden for at få startet op.

Hurtigt fik man udbudt de forberedende arbejder med ledningsomlægninger og sat de arkæologiske udgravninger i gang. Mens dette så småt er ved at starte op rundt omkring i byen får man i disse dage tilbud ind på de rå bore- og betonarbejder. Sideløbende projekteres stationernes aptering og BaneDanmarks del af projektet, så det kan udbydes snarest.

Starten

I dag er der ikke gang i så meget endnu. Kgs. Nytorv har fået en afspærring som læserbrevsskribenterne allerede har klaget ovre. På Gl. Strand er der endnu ikke lukket for trafikken, men det sker snart. Og så vender den aldrig tilbage. Når den nye station står færdig er hele arealet blevet til en hyggelig plads med bedre plads til udeservering, handel og andet byliv. Bybusserne flyttes, sammen med almindelige bilister, over på den anden side af kanalen, og turistbusserne trækkes tilbage langs kanalen, over på den anden side af Højbro Plads. Havnerundfarten får lov til at blive liggende.

Arkæologien

De indledende arbejder står NCC Construction for, men de er kun kommet med et par skure, mens Arkil står for de første tre-fire mand på pladsen. De borer en lang række ni meter dybe huller. Heri sættes blå rør hvori en del af det grundvand der sidenhen pumpes væk fra byggegruben kan pumpes ned. En såkaldt reinfiltreringsboring. Således sikres de sarte historiske bygninger langs kajen. De står som de fleste huse i midtbyen på egetræs pælefundering der ikke kan tåle udtørring. Når dette system er oppe at køre kan arkæologerne komme til. Når de så har afsluttet deres arbejder kan man komme i gang med ledningsomlægningerne.

Ledningsomlægningerne

En stor del af byens undergrund er fyldt med kabler og rør. Vand, varme, kloak, el, telefon og meget mere skal frem. Jeg har set flere etagers varmeforsyningsanlæg under vore veje, ligesom landets største kloakker løber her i byen. Sågar et skraldesugningsanlæg kan man støde på. Ja i Tivoli og vist nok også i Nyhavn findes ligefrem fadølsledninger. Men her på Gl. Strand er der vist ikke helt så spændende ting. Når DONG har omlagt el- og gasledningerne, og NCC resten kan de ’rigtige’ byggearbejder gå i gang. Dem skal vi nok besøge et par gange i løbet af de næste 8 år.

Projektet

17 stationer, 22 byggepladser er størrelsen, 15 milliarder kroner er budgettet for den nye Metro-cityring, der derved vistnok er landets for tiden største byggeprojekt. Sådan en sag er en langvarig proces, og politikerne begyndte for alvor at tale om projektet allerede i 2002 da den nuværende Metro åbnede. Ja de havde da også talt om ringen i lang tid før, men nu modnedes projektet. I 2005 udkom en udredningsrapport der gav politikerne baggrundsmaterialet til beslutningen. Den blev taget af folketinget i juni 2007. I mellemtiden kunne de jo også se at den nuværende Metro var blevet en succes, så man kunne binde an med projektet. Det er jo en del dyrere end at køre med flere busser eller bygge en letbane. Til gengæld får man også en mere stabil trafik med færre gener for byens brugere, når man vel at mærke er færdige. Det skulle man gerne blive i 2018. Indtil da vil vi jo nok opleve lidt gener hist og pist.

Se meget mere på www.m.dk under cityringen. Det er en yderst informativ side når først man får rodet lidt rundt.

Historik

Arkæologerne venter sig også en del af de 22 byggepladser rundt omkring i byen. Før Metroselskabet folk får lov til at gå til den foretages der grundige arkæologiske udgravninger på alle pladserne. Især i midtbyen og ved Gl. Strand er der store forventninger. Omkring Kgs. Nytorv findes byens gamle befæstning der allerede kom frem ved de sidste metroudgravninger. Det er her man i dag er længst fremme, og allerede nu er nye fund på vej. Omkring Marmorkirken kan man sikkert også finde en del, mens forventningerne i den anden side af ringen, under de indre brokvarterer, i Valby og på Frederiksberg er mindre.

Ved Gl. Strand, som jeg besøger i dag, er forventningerne også store. Oprindeligt lå strandkanten længere inde i byen, op mod Strøget. Her er der spor af aktiviteter helt tilbage i år 700. Langsomt voksede byen ud i vandet. Omkring år 1800 lå havnens moler hvor nu Slotsholmskanalens bolværk ligger. Det er derfor perioden fra år 700 til år 1800 man forventer at få nye oplysninger om. Masser af affald og gode skibsrester fra middelalderens havneaktiviteter ville være guf for historikerne.

Se mere på www.bymuseum.dk under udgravninger.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094