23948sdkhjf

En væmmelig gyser

Stor tilbagegang har præget salget, men nu er der svage tegn på en stabilisering
Markedet for nye varebiler har med en tilbagegang på 5,6 procent i første halvår oplevet yderligere tilbagegang ovenpå et meget svært 2009. Men med en tilbagegang på kun 1,6 procent i juni, er der svage tegn på en stabilisering.

Om den aktuelle situation udtaler direktør for Danske Bilimportører, Bent Mikkelsen.

- Efterhånden har det danske varebilsmarked været en gyser igennem rigtigt mange måneder. Men med tallene for juni – og det trods alt beskedne dyk i første halvår – er der så småt en stabilisering i sigte. Men det sker på et lavt niveau, og der vil formentlig gå lidt tid endnu inden vi for alvor oplever en reel fremgang i dette marked.

På baggrund af den matte udvikling, som undertegnede kalder en væmmelig gyser, er der indtil videre kun dukket to nye varebilsmærker op på 2010 markedet.

Med blandt andet den kendsgerning som baggrund, inviterede Mester Tidende – denne gang, den 12. juni - til gruppetest af kassebiler med 3500 kg. totalvægt.

Hvilke "helt nye varebiler" der er tale om og hvordan de klarede skærene mod "lidt ældre konkurrenter" kun du læse og se i dette aktuelle tillæg i Meter Tidende.

Kanonår

I og med 2010 syntes at blive endnu et katastrofeår med utilfredsstillende lav omsætning af nye varebiler, har branchen formentlig stadig gode minder om nyregistrerings statistikken for kanonåret 2006.

2006 markerede sig om det absolut ultimative år for lancering af opdaterede varebilsmodeller og helt nye produktprogrammer i segmentet op til 3500 kilogram.

Med andre ord blev der for bare fire år siden skrevet et stykke Danmarks historie fordi udvalget af varebilsmodeller var større end nogensinde.

At 2006 blev noget nær en storm med nye varebiler, er ingen tilfældighed. Men tværtimod baseret på den kendsgerning, at EU’s skærpede miljøregler til dieselmotorers udstødningsgasser, Euro-4, trådte i kraft 1. oktober.

De lovpligtige og skærpede miljøkrav betød, at nyregistrering af biler med dieselmotorer, der ikke lever op til mindst Euro-4 kravene, ophørte officielt 1. oktober i alle EU lande. Dog er reglerne ikke strammere end bilproducenter kan søge dispensation for maksimalt ti procent af det antal biler, som producentens importselskab afsatte i de respektive lande i perioden 1. oktober 2005 til 1. oktober 2006. Dog skal bilerne være fremstillet og stå klar i de pågældende lande inden 1. oktober 2006.

I forbindelse med nye Euro-4 motorer, valgte de fleste varebilproducenter, at supplere investeringskronerne med helt nye produktprogrammer.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078