250 gårdhavehuse i forvandling
Skana Entreprise a/s klæder 250 gårdhavehuse i Nivå på til fremtiden
Det er Ea Ovdal Nielsen, direktør for og medejer af Skana Entreprise a/s, der som hovedentreprenør og specialist i montage af skærmtegl indrammer opgaven med at klæde 250 gårdhavehuse i Nivå på til fremtiden - et projekt til 58 millioner kroner, som gennemføres for KAB og Fredensborg Boligselskab med Blad & Thygesen A/S som arkitekter og Dominia A/S som ingeniør.
Specialister i skærmtegl
- I gennemsnit gør vi frem til næste forår et hus færdigt om dagen, og alle facadearbejder gennemføres i et teamwork af vores egne medarbejdere, der med afsæt i uddannelse, videndeling og årelang erfaring fra renovering og byfornyelse har specialiseret sig i arbejdet med skærmtegl.
- De har styr på faldgruberne, de er kompromisløse i forhold til kvaliteten, og de har som spydspidser været med til sætte skærmtegl på agendaen som et af tidens stærkeste bud på fremtidens foretrukne facadebeklædning ved både nybyggeri, efterisolering og renovering, fastslår Ea Ovdal Nielsen og tilføjer, at dygtige, dedikerede håndværkere, dybgående, lean-orienteret planlægning og tæt tværgående samarbejde med beboerne i fokus er bærende ledetråde til succes i enhver boligrenovering.
- Med de nye, isolerede tegl-facader flytter vi dugpunktet i de 250 gårdhavehuse, der fremstår som en homogen og tidstypisk bebyggelse opført af betonelementer i midten af 1970erne, og beboerne kan udover en moderne profil til bebyggelsen se frem til sparede varmekroner og øget boligkomfort samt reducerede omkostninger til drift og vedligehold, påpeger Ea Ovdal Nielsen.
Beboerne i fokus
- Det handler om at skabe fælles holdninger, afstemme forventninger og generere ansvar og ejerskab i forhold til opgaven, og ikke mindst på en byggeplads med stor udstrækning er tværgående planlægning og samarbejde mellem bygherre, teknikere og udførende alfa og omega for både tid, økonomi og kvalitet.
- Men derudover bør beboerne altid have særlig prioritet i et renoveringsforløb. Det er deres hverdag og enemærker, vi bryder ind på, og de står tilbage med byggerodet, når vi er gået hjem. Derfor er det helt afgørende, at beboerne konsekvent inddrages i processen og løbende orienteres om arbejdets fremdrift. Alle byggepladsens medarbejdere bør se sig selv som beboernes servicemedarbejdere, og ordentlighed er i alle sammenhænge et must for at opnå succes, slutter Ea Ovdal Nielsen fra Skana Entreprise a/s.jfr