Doggien øger nyttelasten
Jan Møller har gjort det igen. Nu har han udviklet en lille luftaffjedret trailer til varebiler. Det øger nyttelasten med 1.500 kg
Ifølge Jan Møller er en Doggie den perfekte løsning til lette og tunge lastbiler. Og en Doggie er universal, eftersom den kan monteres på alle gængse varebilmærker.
Den består af en individuel trailer med luftaffjedring, der med eksempelvis 1.800 kg akseltryk og en sparsom egenvægt på ca. 250 kg. giver en ekstra nyttelast på omkring 1.550 kg.
I tilfælde med fremtidens el-biler, eller hybridbiler, kan nyttelasten udelukkende anvendes til transport af batterier, eller kombineres med eksempelvis 500 kg batterier og 1.050 kg ekstra gods nyttelast.
At en Doggie kan øge nyttelasten på det trækkende køretøj skyldes, at den er koblet under et pågældende varebilchassis. Nærmere betegnet på to punkter. Dels med en traditionel anhængersammenkobling på chassisets bageste travers. Dels med et specielt fastgørelsesmodul på chassisrammen.
Således er Doggien også konstrueret til at dreje, og dermed følge med i "fodsporet på det trækkende køretøj. Nøjagtig ligesom en traditionel påhængsvogn.
Doggien kan naturligvis bruges efter behov. Det vil sige, at den kan kobles af i tilfælde hvor der ikke er brug for den. Og modsat Kobles til når en pågældende transportør har behov for enten ekstra
batteri kapacitet, eller øget nyttelast.
- Doggien er en unik løsning på ethvert batteridrevet køretøjs energiproblem. Med sin ekstra batteri kapacitet bliver en el-drevet varebil noget mere fleksibel. Blandt andet fordi bilen får en længere rækkevidde og al for hyppige opladninger kan undgås, udtaler fabrikant Møller.
Patentgodkendt
Inden hr. Møller lod oplysninger, vedrørende hans nyeste opfindelse sive ud af fabrikkens mure søgte han, og har fået verdenspatent på sin Doggie.
Derimod mangler opfindelsen stadig Færdselsstyrelsens endelige godkendelse som anhænger.
Når den kommer igennem kan 3.500 kg. vognkombinationen Varebil/Doggie med samlet 5.300 kg totalvægt køres på et B-E kørekort. Og for at gøre beskrivelsen mere komplet kan oplyses, at der i dette tilfælde ikke kræves vognmandstilladelse, men altafgørende krav til montering af tagograf i det trækkende køretøj og dermed også anvendelse af førerkort.