23948sdkhjf

Land Rover går helt nye veje

I 2011 når Land Rover lancerer deres nye og kompakte udgave af Range Rover, bliver det ikke kun design og størrelse, der bliver banebrydende. Den kommende Range Rover vil nemlig også blive produceret med forhjulstræk, hvilket giver et CO2 udslip på under 130 g/km
Da Land Rover tilbage i 2008 præsenterede konceptbilen LRX på de internationale biludstillinger, tog den bilverdenen med storm. Det flotte, banebrydende design skabte stor begejstring, som bestemt ikke blev mindre, da Land Rover i 2009 besluttede at sætte LRX i produktion. Og nu er der endnu mere at glæde sig til, når den kommer på markedet i 2011: Den nye kompakte Range Rover vil nemlig også blive produceret med forhjulstræk.

Introduktionen af forhjulstræk vil give en række fordele i forhold til brændstofforbruget og belastningen af klimaet. Med forhjulstræk kommer den nye kompakte Range Rover helt ned under 130g/km CO2, hvilket vil gøre den til den mest energieffektive Range Rover nogensinde.

- Det er givetvis en overraskelse for mange, at vi nu også vil lancere en kompakt Range Rover med forhjulstræk som supplement til modellen med firehjulstræk. For mig er det en helt naturlig udvikling, hvor vi viser, at vi imødekommer ønsket hos de kunder, der gerne vil nyde godt af Range Rovers store rummelighed, høje komfort og innovative teknologi, men som ikke nødvendigvis har behov for firehjulstræk, siger direktør Per H. Temmesen fra den danske importør, British Car Import A/S, som også står for importen af Land Rover til Sverige og Norge.

’range_e’ med diesel hybrid-motor

Som led i introduktionen af forhjulstræk, vil Land Rover fokusere på at mindske vægten af køretøjet, undgå unødvendige effekttab og øge effektiviteten på drivlinjen. Brugen af hybrid-teknologi er også en vigtig del af udviklingen hos de større Range Rover modeller. Den første diesel hybrid bliver præsenteret i 2012 og kommer på vejen i 2013.

I slutningen af 2010 påbegynder Land Rover tests af sin første diesel-hybrid prototype, som kommer til at hedde ’range_e’. Bilen er bygget på platformen til Range Rover Sport. Målet er at klare over 30 km udelukkende med el-drift, en CO2-udledning på under 100g/km og en tophastighed på 190 km/t. Hos Land Rover i Danmark glæder man sig over de spændende meldinger fra Land Rover i England:

- Med lanceringen af en diesel hybrid-motor høster vi for alvor frugten af de 800 millioner pund, som Land Rover og Jaguar i samarbejde har investeret i udviklingen af nye klimavenlige teknologier. Vi tager del i ansvaret for forbedringen af klimaet og viser, at der på ingen måde er en modsætning imellem at køre en rummelig, sikker og velkørende bil og samtidig tage hensyn til klimaet, siger Per H. Temmesen.

jfr
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.219