23948sdkhjf

To projekter bruger genbrugssand

Vejdirektoratet bygger 18.000 kubikmeter genbrugssand ind under den nye vej til Esbjerg Havn. Der er penge at spare og det skåner miljøet
Sandet er overskudsmateriale fra Remiseområdet i Esbjerg, hvor der gøres klar til nye parkeringsfaciliteter. Begge projekter nyder godt af dette tiltag, som tager hensyn til både miljøet og økonomien.

Region Syddanmark, Esbjerg Kommune og Vejdirektoratet har aftalt at genbruge 18.000 kubikmeter lettere forurenet sand som bundsand under den nye vej til Esbjerg Havn.

Sandet graves op på Remiseområdet i Esbjerg, hvor Esbjerg Kommune er i gang med at gøre klar til at Region Syddanmark kan bygge parkeringsfaciliteter tilknyttet Esbjerg Sygehus. Forarbejdet involverer bl.a. en sænkning af banen for at gøre plads til byggeriet og dermed fjernelse af en del overskudsmateriale.

Hovedparten af overskudsmaterialet fra Remisen kan genanvendes til vejprojektet. Sandet er klassificeret som lettere forurenet, og normalt ville det skulle deponeres eller renses for at kunne blive genanvendt. Undtaget i tilfælde som dette, hvor det bruges som underlag for asfalten på den kommende vejforbindelse fra motorvejen ned til havnen. Mere præcist bliver sandet brugt under den nye vej, Ny Estrupvej.

- To projekter, som hver repræsenterer et vigtigt udviklingsområde i Esbjerg bliver nu koblet sammen på en rigtig smart måde, hvor genbrugssandet bliver et symbol på den synergi, der er mellem havneområdet og byen, siger borgmester i Esbjerg Kommune Johnny Søtrup (V).

Aftale sparer

Løsningen med at genanvende sandet kommer alle tre parter til gode. Vejdirektoratet kan spare på kostbare råstoffer i byggeriet og kommunen og regionen finder et gratis, sikkert og miljørigtigt opbevaringssted til sandet, der ellers skulle deponeres eller renses mod betaling.

Projektleder i Vejdirektoratet og ledende ingeniør for byggeriet, John Kjærsgaard, er glad for aftalen:

- Det er en aftale, som giver rigtig god mening hele vejen rundt. Vi sparer udgifter til vores begrænsede naturressourcer, og kommunen og regionen kommer af med sandet på en fuldt forsvarlig måde, siger John Kjærsgaard der pointerer, at det ville kræve 900 lastbilture med hver 20 kubikmeter sand at hente samme mængde sand i en grusgrav, som projektet nu modtager fra Remiseparken.

Færre lastbiler

Derved skærer Vejdirektoratet ned for den lastbiltrafik, der ellers skulle forsyne byggeriet med bundsand og reducerer CO2-udledningen.

- Det er godt for alle parter – kommune, region, stat og den private entreprenør - når flere projekter kan udmønte sig i et samarbejde om optimal ressourceudnyttelse. Denne form for bæredygtigt genbrug er fremadskuende og et eksempel til efterlevelse, siger Freddie H. Madsen, formand for Teknik & Forsyningsudvalget.

Sandet indbygges i vejen og kapsles ind under et lag af stabilgrus og flere lag asfalt. Selvom sandet er lettere forurenet, sikrer placeringen under vejen, at der ikke er nogen risiko for at forureningen spreder sig.

Entreprenør valgt

I maj måned afholdt Vejdirektoratet licitation for jordarbejdet på Ny Estrupvej, hvor sandet skal bruges. Vinderen af licitationen blev Per Aarsleff A/S, og firmaet får altså til opgave at bygge sandet ind i vejen.Sigh
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.088