23948sdkhjf

Gamle dæk truer trafiksikkerheden

Foråret 2010 sætter en stensikker danmarksrekord: Aldrig tidligere har så mange bilister skullet skifte fra vinterdæk til sommerdæk.

Skal der købes nye dæk? Eller kan de gamle klare en sæson mere?

Det er det spørgsmål, mange bilister stiller sig selv netop nu. Og næsten alle søger svaret ved at checke dybden på dækmønstret.

Men nu gør værkstedskæden Super Dæk Service opmærksom på, at der kan være en stor sikkerhedsrisiko forbundet med udelukkende at fokusere på mønsterdybden. Dækkenes alder spiller nemlig i sig selv en mindst lige så vigtig rolle for sikkerheden.

Ifølge Super Dæk Service har alderen en meget negativ indflydelse på dækkenes egenskaber. Gummiet bliver hårdere og hårdere med årene, og det resulterer på et tidspunkt i en næsten nylonagtig glat overflade. Det betyder reduceret vejgreb og bremseevne i både vådt og tørt føre. Derfor bør alle dæk ifølge Super Dæk Service skiftes, når de er godt seks til otte år gamle - også selv om der er masser af mønster tilbage. Dækkenes alder kan i øvrigt let tjekkes på det såkaldte DOT-mærke, hvor de første cifre fortæller, hvilken uge dækket er produceret, og de sidste cifre hvilket år.

Super Dæk Service opfordrer naturligvis også bilisterne til at tjekke mønstret. Nye dæk har en mønsterdybde på cirka 8 mm, og når mønstret er godt slidt, begynder dækkene at blive farlige og bør udskiftes. En mønsterdybde på under 3 mm giver en markant forøget bremselængde og markant dårligere vejgreb i vådt føre. Er mønsterdybden under 1,6 mm, er dækket direkte ulovligt.

Super Dæk Service er en af Danmarks største autokæder med 52 afdelinger over hele landet. Kæden beskæftiger over 200 medarbejdere og har gennem mere end 20 år repareret køretøjer og monteret dæk for private bilister, virksomheder, industri og landbrug.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078