23948sdkhjf

Processen lige så vigtig som målet

Hvad kom først? Ægget eller hønen. Og hvad er vigtigst i en byggeproces: Produktet eller processen?
En ung virksomhedsrådgiver, som har lavet en kandidatafhandling om kvalitetsledelse i byggebranchen og analyseret branchens problemer, mener, at håndværksmesteren og entreprenøren kunne få gavn af at planlægge tingene lidt bedre inden byggestart, drage fordele af indhøstede erfaringer fra tidligere byggesager, af at gøre tingene lidt smartere og at være på forkant med hvad der kan gå galt i byggeprocessen, så lederne på byggepladsen kan styre uden om deciderede kiks og problemer. Alt dette i stedet for at være alt for meget fokuseret på selve kontrakten og resultatet, som kan føre til, at man risikerer at glemme kundens behov.

Virksomhedsrådgiver Steffen Fihl Andersen var som eneste dansker indbudt til at tale på verdens største konference om kvalitetsledelse og organisationsudvikling QMOD i Tyskland i slutningen af august.

Han har i sin kandidatafhandling tilpasset ledelsesteorien Business Excellence til byggebranchen i samarbejde med et østjysk byggefirma, og han peger på en mere systematisk processtyring og dialog som vejen frem mod mere effektivitet og kvalitet i byggeriet og færre forsinkelser og budget-overskridelser.

Til Dagbladet Børsen siger han, at byggeriet skal bruge flere ressourcer på at planlægge byggeriet, inden det går i gang. Planlægningen skal ikke bare handle om, hvornår byggeriet skal stå færdigt, men lige så vigtigt sætte rammer for, hvordan målet nås i forståelse med kunden. Netop kontakten med kunden er afgørende for teorien. Hvis entreprenøren flytter sit fokus fra kontrakten til kundens behov, så vil kundetilfredsheden stige. Hvis et projekt går skævt i dag, lyder undskyldningen at byggeriet er komplekst, eller at arkitekterne eller ingeniørerne har regnet forkert, og det stiller man sig tilfreds med. I stedet burde man se på, hvad man skal gøre anderledes fremover, for at fejlen ikke sker igen. Og man skal være ærlig om konsekvenserne over for kunden, så der ikke kommer overraskelser.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095