23948sdkhjf

Kloakmester med faglig stolthed ærgrer sig over unfair konkurrence

Kloakmester Jan Ohmann ærgrer sig over unfair konkurrence og efterlyser respekt om kloakmesterens arbejde. Han ser flere eksempler på dårligt kloakarbejde, som er udført af kloakmestre uden skam i livet. Og han ser også rigtig meget dårligt gør-det-selv arbejde.
Selvom aut. kloakmester Jan Ohmann er en meget omgængelig mand, så kan han godt tænde af, når nogle brodne kar i branchen tilsidesætter der gode håndværk og endog bevidst bryder lovgivningen.

Det skriver Mester Tidende.

- Jeg bruger op til en fjerdedel af min arbejdstid på at udarbejde konditionsmæssige og realistiske tilbud og sikre, at alle krav og regler overholdes bl.a. i forhold til kvalitetssikring og kvalitetsstyring, kontakt til relevante myndigheder osv. og i det hele taget levere et ordentlig stykke arbejde, som er dækket af en ordentlig garantiordning. Derfor har jeg selvfølgelig ikke en chance, når brodne kar ser stort på reglerne og underbyder markedet med "gode billige" tilbud, sige Jan Ohmann til Mester Tidende.

Jan Ohmann driver sit kloakfirma fra Dalmose nær Skælskør og har kunder på det meste af Sjælland.

Han lægger ikke skjul på, at han ser flere eksempler på dårligt kloakarbejde, som er udført af kloakmestre uden skam i livet. Og han ser også rigtig meget dårligt gør-det-selv arbejde.

- Det værste er næsten, at de kunder som accepterer det "gode, billige tilbud" bliver snydt så vandet driver. Og det gælder både private husejere, erhvervskunder og offentlige kunder. Det er nok let at snyde de private husejere, men jeg ser desværre også, at der mangler tilstrækkeligt med ekspertise i nogle kommunale forvaltninger til at afsløre og gennemskue fejlene, siger Jan Ohmann og tilføjer, at det også af og til er svært at overbevise forsikringsfolk om, hvad der er rigtigt og forkert og hvordan er opgave skal løses korrekt.

Han understreger - for god ordens skyld - at han arbejder sammen med mange kompetente, kommunale folk og forsikringsfolk og at han har et godt samarbejde med de fleste. Men det halter altså også nogle steder.

Kompetent rådgivning

- Jeg regner rigtig mange tilbud for tiden. Især i forbindelse med anlæg til rensning af spildevand i det åbne land, ligesom jeg regner mange tilbud på opgaver vedrørende regnvandsafledning.

Udover at have de nødvendig kompetencer til at udføre arbejdet, så gælder det om at rådgive kunderne, så de får den bedste løsning. Også her ser jeg desværre eksempler på, at kloakmestre og andre rådgiver forkert. Nogle gange skyldes det uvidenhed, men andre gange så skyldes det desværre også, at kloakmesteren kigger mere på sin egen pengepung end på at give kunden en fornuftig kloakløsning, siger Jan Ohmann.

- Nu kan det jo godt gå hen og lyde som om, jeg er en sur mand, der bare hakke på alt og alle. Men sådan er det altså ikke. Det ærgrer mig imidlertid, at tingene ikke bliver gjort ordentligt og at nogle få brodne kar faktisk kan ende med at sværte en hel branche til.

Derfor skal vi råbe vagt i gevær og gøre en fælles indsats for at højne standarden i faget, understreger Jan Ohmann over for Mester Tidende.

Vigtige netværk

Udover strammere kontrol og hårdere sanktioner, så er det vidensdeling og information, der skal satses på, hvis kvaliteten og standarden skal højnes, så vi altid kan levere optimale løsninger til kunderne til den rigtige pris og den rigtige kvalitet..

- På Dyrskuet i Roskilde her i sommer var vi fem kloakmestre som gik sammen om en stand for at vise de mange besøgende, og de øvrige udstillere for den sags skyld, hvad vi kan tilbyde. Det er helt uvurderligt at have et professionelt netværk, hvor man kan udveksle ideer og få en god professionel og faglig snak.

Det gælder også det netværk vi har i regi af en ERFA-gruppe, siger han og tilføjer, at det er den faglige dialog kombineret med den håndværksmæssige stolthed, der skal skabe tillid hos kunderne og respekt om kloakmesterens arbejde.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08