23948sdkhjf

Femern skaber mange elevpladser

Femern A/S vil have lærlinge ansat i mindst 500 elevår på det samlede anlægsprojekt med Femern tunnelen. Allerede i projektets forberedende fase har de fået ansat lærlinge i 17 elevår
Netop nu er de første forberedelser til den 18 kilometer lange sænketunnel mellem Rødbyhavn og Puttgarden i gang. Og det giver flere praktikpladser til alt fra struktørlærlinge til kontorelever og laborantelever.

Femern A/S er nemlig ved at klargøre området omkring Rødbyhavn til den kommende tunnelelementfabrik og anlægsarbejdet med tunnel og portal, der skal gå i gang til næste år. Veje og cykelstier bliver udvidet og forbedret. En ny pumpestation og nye stibroer bliver bygget. Og forsyningen af vand, el og kloakering opgraderes.

Selv om dette forberedende arbejde foregår i en lille målestok i forhold gigantprojektet med selve tunnelen, som Femern A/S også er bygherre på, har det allerede givet elevpladser i det, der svarer til 17 elevår.

- Vi har fra begyndelsen af projektet proklameret, at vores mål er at sikre elevpladser i det, der svarer til 500 elevår, og derfor indføjer vi sociale klausuler i alle kontrakter, hvor det giver mening. Det vil sige, at vi kræver af de virksomheder og entreprenører, som vinder opgaver for os, at de skal have lærlinge eller elever med i al den tid, de arbejder for os på en konkret opgave. Vi er rigtig glade for, at vi på ganske kort tid sikret så mange elevår, siger Bo Eske Nielsen, direktør i Femern A/S.

Der er flere anlægsstruktørlærlinge i statistikken, fordi det især er vej- og anlægsarbejder, Femern A/S ind til videre har stået for. Derudover er det også blevet til nogle kontorelevpladser – hos f.eks. Femern A/S selv og hos advokatfirmaet Bech-Bruun, der rådgiver Femern A/S på miljøområdet. Ligesom det er blevet til elevpladser til laboranter i forbindelse med nogle jordforureningsundersøgelser, NIRAS udfører for Femern A/S.

Rammeaftaler med virksomheder

- Mange af opgaverne her på de fremrykkede aktiviteter er af kortere varighed – ned til enkelte måneder. Her har vi altså ikke sikret hele lærlingens læretid. Men i flere tilfælde gør det faktum, at vi kræver en lærling med på opgaven hver dag, at entreprenøren får fokus på lærlinge og vælger at ansætte lærlingen i hele læretiden alligevel, siger Bo Eske Nielsen og fortsætter:

- Vi har også lavet rammeaftaler med virksomheder, der betyder, at vi betinger os, at de har en elev ansat på fuld tid i alle de år, som rammeaftalen løber over. Og det kan give fuld læretid til op til flere elever, siger han.

Tæller man de elevdage sammen, som de forskellige kontrakter og rammeaftaler, der er blevet underskrevet i 2013 or 2014, giver, bliver det som sagt til 17 elevår i alt. Når det store anlægsprojekt går i gang til næste år, vil muligheden for at etablere lærlingepladser stige eksplosivt. Og Femern A/S vil derfor blive ved med at benytte sig af sociale klausuler i kontrakter med entreprenører og leverandører.

- I Femern A/S mener vi, det er vigtigt som bygherre på et så gigantisk infrastrukturprojekt som Femern tunnelen at tage et samfundsansvar og dermed også være med til at uddanne flere lærlinge. Vi har således en tæt dialog med både virksomheder og erhvervsuddannelsescentre og oplever, de tager godt imod de sociale klausuler og kravene om lærlinge på opgaverne, siger Bo Eske Nielsen.

tøtte
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08