23948sdkhjf

Efteruddannelse skal løfte byggesektoren i Grønland

SBi og Byggecentrum er gået sammen med Selvstyret om at udvikle 3-dages uddannelse, som skal styrke byggeledelsen i Grønland
Indenfor de senere år har Grønlands Selvstyre ved gennemførelsen af flere byggerier og renoveringsopgaver oplevet et stigende antal tilfælde med et utilfredsstillende forløb. Der er bl.a. konstateret åbenbare problemer med kvaliteten i form af fejl og mangler ved det udførte arbejde, hvilket har ført til ekstra udgifter og forsinkelser.

- En række af disse kvalitetsproblemer menes at kunne henføres til dårlig eller mangelfuld byggeledelse. Medvirkende til dette kan meget vel være, at der hos aktørerne hersker en uens opfattelse af byggeriets og projektets forløb og resultat. Men med til billedet hører sandsynligvis også, at bygherrer ikke er klædt på til at stille de fornødne krav til projekt, dokumentation og byggeledelse. Det kan også tænkes, at rådgivernes eller de udførendes utilstrækkelige afstemning af forventninger med bygherren i forhold til tid, økonomi og kvalitet kan spille ind.

- Det er således en generel opfattelse, at svigt fra byggeledelsens side i en række konkrete projekter har ledt til forsinkelser, fordyrelser og/eller utilfredsstillende kvalitet af byggeriet, forklarer Naalakkersuisoq for Boliger Siverth K. Heilmann.

Analyse af kvalitetsproblemerne

Derfor har Statens Byggeforskningsinstitut (SBi) på vegne af selvstyret gennemført en analyse af kvalitetsproblemerne. Resultaterne af denne undersøgelse dokumenteres i SBi’s ’Analyse af byggeledelse i Grønland’ og ’Vejledning i styrket byggeledelse i Grønland’.

Analysen peger på, at der er problemer, som kan afhjælpes ved at styrke de nødvendige kompetencer hos byggesagens forskellige ledere.

SBi og Byggecentrum er derfor gået sammen med Selvstyret om at udvikle 3-dages uddannelsen "Ledelse af byggeri i Grønland - opnå færre fejl og mangler, bedre kvalitet, sikre tidsplaner og budgetter der holder!".

- Naalakkersuisut er overbevist om, at en af vejene frem mod færre fejl og mangler i byggeriet er efteruddannelse og opbygning af kompetencer her i landet. Departementet for Boliger har derfor sammen med Byggecentrum og SBi udviklet dette kursustilbud, og håber at det bliver godt modtaget af byggeriets parter, uddyber Siverth K. Heilmann.

Uddannelsen ruster deltagerne til at kunne spille en afgørende part i, at fremtidige sager gennemføres med færre fejl og mangler, med bedre kvalitet og med tidsplaner og budgetter, der bliver overholdt for nybyggerier og renoveringsopgaver.

Deltagerne bliver derfor vigtige spillere i arbejdet med at styrke byggeledelsen. De rustes også til at kunne bidrage til udvikling af en mere konkurrencedygtig byggesektor, som overholder sociale klausuler og et godt arbejdsmiljø, og som fokuserer på en bedre drift og vedligeholdelse af bygninger.

Uddannelsen tager fat på de mest aktuelle og centrale temaer i byggesektoren med fokus på byggeledelsen – og giver gennem indlæg, cases, øvelser og drøftelser en praktisk orienteret gennemgang af emnerne.

Kogebog for effektiv byggeledelse

Emnerne er udvalgt på basis af erfaringer og input fra lokale aktører, Selvstyret, SBi’s analyse (på opdrag af Selvstyret) ’Analyse af byggeledelse i Grønland’ og tilhørende ’Vejledning i styrket byggeledelse i Grønland’ samt selvstyrets nye bygherrevejledning.

Der er også inddraget erfaringer fra uddannelsen Bygherrekompetencer, der kører på niende succesfulde sæson i Danmark.

Alle emnerne belyses gennem præsentationer fra aktuelle sager – og emnerne drøftes grundigt mhp. at nå frem til en konsensus om, hvordan emnerne bedst kan "angribes" i fremtidige sager.

Drøftelserne og resultaterne, der nås frem til, samles i en "kogebog" for effektiv byggeledelse, som deltagerne får tilsendt efter kurset – og som straks kan prøves af i egne sager.

Kurset lægger op til, at deltagerne i det efterfølgende halvår selv praktiserer evaluering, læring og innovation på et udsnit af en byggesag, som de selv har ansvar for.

I tilknytning hertil opfordres deltagerne også til at udarbejde egen firmavejledning og -koncepter. Erfaringerne herfra kan samles i en rapport, som kan fremlægges og diskuteres med de andre deltagere på et kursus 2 – som udbydes sent i 2014.

Kurset planlægges således fulgt op med et erfaringskursus senere på året, hvor deltagerne fremlægger deres erfaringer med de tilegnede kompetencer og dokumenterer de opnåede effekter på byggerierne.

tøtte
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094