23948sdkhjf

Afretning af bundsand i den helt store skala

Silkeborgmotorvejen er ved at tage form. Afretningen af de kolossale mængder bundsand, der udgør en del af vejfundamentet, bliver ordnet af motorgradere. Steen Neergaard er maskinfører på én af dem
Det myldrer med store og små entreprenørmaskiner ved motorvejsbyggeriet i Silkeborg. Bjerge af bundsand hober sig op i udkanten af byen, hvor der er ved at blive bygget en ny bro over Gudenåen. En halv kilometer i den anden retning – mod Aarhus – kører en motorgrader og afretter bundsand. 40 cm bundsand helt nøjagtigt. Neden under ligger et lag råjord, som motorgraderen også har fordelt og rettet af.

Sidste opgave på denne strækning bliver at udjævne 20 cm stabilgrus. Og først herefter skal der lægges 25 cm asfalt, inden motorvejsstrækningen bliver åbnet for trafikken.

Motorgraderen er en 13 tons HBM-Nobas, som HM Entreprenør A/S ved Horsens fik leveret af Maskinhuset A/S i januar i år. Maskinhuset har hovedkontor i Lund ved Horsens og afdelinger i Vissenbjerg på Fyn og i Slagelse.

Steen Neergaard er maskinfører hos HM Entreprenør og har arbejdet med gradere i 18 år.

- Graderen kører udmærket og trækker rimelig godt. Motoren er dejlig lydsvag, og det betyder rigtig meget. Tidligere kunne det godt summe oppe i hovedet, når jeg kom hjem om aftenen, sådan er det ikke længere, siger han.

Det er den første motorgrader, han kører med joystick. Før styrede han med stænger.

- Når man først har vænnet sig til joystick, så gør det faktisk, at man sidder mere afslappet. Derudover er kabinen udstyret med aircondition, som sikrer, at ruderne ikke dugger til, tilføjer Steen Neergaard.

I begyndelsen af august blev graderen monteret med GPS-udstyr.

- Jeg er da forbavset over så godt, GPS’en virker. Jeg kan jo se motorvejens design på skærmen og se nøjagtigt, hvor jeg er, og fx hvor meget bundsand, der er kørt på. Hele arbejdet med at afsætte pinde ude i siderne af vejbanen er jo sparet væk, forklarer maskinføreren.

Allround grader

I foråret 2013 leverede Maskinhuset den første HBM-Nobas grader til HM Entreprenør. Også en BG 130 TA-4. Det er en maskine med 132 hk, som i øvrigt passerede 2000 kørte timer inden for de første 12 måneder. De øvrige modeller i serien går fra 75 til 234 hk. Skjoldet på 13 tons graderen har en bredde på 3,95 m.

- 13 tons graderen har en gængs størrelse, som passer til de fleste opgaver. Kørte vi med en større grader, kunne vi fx ikke komme ind på p-plader og cykelstier, pointerer Steen Neergaard.

Maskinhuset overtog importen af de tyske gradere sidste år. HBM-Nobas bliver produceret i Harzen og blev skabt via en fusion i 1994 mellem virksomhederne Nobas og HBM. Inden for dette maskinsegment har producenten en markedsandel på 60 procent i Tyskland.

tøtte
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078