23948sdkhjf

Mester frygter syge og dovne svende

Frygten for syge og dovne svende afholder tømrermester Morten Nielsen fra Greve syd for København fra at ansætte folk i sit lille enmandsfirma
Morten Nielsen arbejder helst alene. Arbejdet består mest af montering af døre og vinduer og tage på etplanshuse, men opgaverne skal helst ikke blive større. Frygten for sygdage og dovne svende afholder den volumenøse, men forretningsmæssige lille tømrermester fra at ansætte folk.

- Jeg har overvejet en ekstra mand, men alle skrækhistorierne afholder mig fra det. Det man hører er, at de sygemelder sig, er umotiverede, og hvis der ligger den mindste smule sne, griber de ikke bare skovlen og får det ryddet, men slår ud med armene. Det har afholdt mig fra at ansætte nogen, siger tømrermester Morten Nielsen fra tømrerfirmaet Morten Nielsen i Greve.

Morten Nielsen har været selvstændig siden 2005 og kan i år holde tiårs jubilæum i sin lille virksomhed. Selvom han helst ikke ansætter folk, har han alligevel haft succes med at låne en mand hos en anden mester, men også vikarbureauer har været brugt, og det har indtil videre været den bedste løsning.

- Fortjenesten er ikke så stor, men manden møder op med sin værktøjskasse, og når arbejdet er slut ringer man bare ind til vikarbureauet og afbestiller, så sender de en faktura. Man skal hverken bekymre sig om feriepenge eller pension. Det er nemt på den måde, siger han.

Glade kunder giver gode bankforbindelser

Morten Nielsen er en tømrermester, der gerne tager sig god tid om en opgave. Det bedste ved arbejdet er ifølge ham kundekontakten. Et godt forhold til kunden skaber tillid, og det er ifølge ham, det der får dem til at komme igen.

- En kunde, som faktisk er to ældre damer, der bor sammen, kalder mig for deres kaffesøster. Når jeg er hos dem, står kaffen på bordet klokken 10, og så sidder vi og sludrer og hygger os sammen, og de betaler mig oven i købet gladelig for det. Det gør det generelt bare nemmere at få sine penge, når man kommer ind på kunden og får et forhold til dem, fortæller Morten Nielsen.

Den gode stemning på arbejdspladsen betyder generelt rigtig meget for Morten Nielsen, også blandt de andre håndværksmestre, der går på pladsen. Kunden kan nemlig mærke, når tingene spiller blandt folkene på pladsen.

- Hvis kunden kommer og fornemmer en dårlig stemning blandt folkene, bliver de typisk også mere mistænksomme og får fornemmelsen af, at tingene ikke er, som de skal være.

Hvis man er lidt fleksibel og hjælper hinanden lidt, bliver tingene hurtigere færdig, og man kan tage sig mere tid til kunden, så de kommer igen. Det gør det også nemmere at komme ind i banken, for det første fordi de kan se, der går penge ind, og de kan se, at mange af indbetalingerne kommer fra faste kunder, siger Morten Nielsen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079