Betonfabrik laver special-elementer til discountbutikker
Der bygges flere discountbutikker end nogensinde før. Det mærkes hos betonfabrikken Give Elementer A/S. Fabrikken har som følge af efterspørgslen fra discountkæderne udvidet sit produktprogram til at omfatte store betonelementer på op til 4x7 meter
- Give Elementer er en attraktiv leverandør til discountkæderne, fordi der ofte bruges standard betonelementer, som er vores speciale. Vi har gennem 50 år tilpasset vores produktion til markedets behov og det har vi tænkt os at fortsætte med, fortæller Finn Eskildsen, Give Elementer A/S.
Priserne på beton er i dag presset helt i bund og ønsket om en lav pris er ingen undtagelse, når man bygger discountbutikker. Måske derfor får Give Elementer A/S mange henvendelser på elementer til netop denne type byggerier. Simple elementer og en super effektiv produktion har nemlig gjort det muligt at lave en skarp prissætning i et trængt marked - en skarphed som Finn Eskildsen mener er absolut nødvendig for at navigere på nutidens betonmarked.
Da fabrikken tilbage i 1968 leverede elementer til sit første industribyggeri, var det til kagefabrikken Dancake. Dengang var elementerne 2,5 meter høje og kun 60 cm brede. I dag producerer fabrikken betonelementer op til 4 x 7 meter.
Discountbutikker bliver større
For at tiltrække flere kunder bygges discountbutikkerne i dag større end nogensinde før. Netto der har 457 butikker rundt omkring i Danmark satser primært på at modernisere og udvide de eksisterende forretninger, men forventer også at åbne 10-12 nye butikker, hvoraf en kommende butik bliver 1.075 kvm.
En typisk Netto-butik er i dag ca. 750-800 kvm. Det er 100 kvm større end for 10 år siden. Fremgangen ses også hos Rema1000 og Kiwi. Sidstnævnte har planer om at bygge en halv snes nye butikker i år, herunder storbutikker, der i størrelsesordenen nærmer sig supermarkederne.
Give Elementer A/S har leveret betonelementer til en lang række discountbutikker, her iblandt Kiwi og Fakta.
tøtte