23948sdkhjf

Koster 10.000 kr. ikke at have APV i orden, mester!

Alle virksomheder med ansatte skal gennemføre en arbejdspladsvurdering. Det vil sige, at så snart der er én ansat, skal der gennemføres en APV

For nogle vil det måske komme som en overraskelse, at der uddeles en bøde på 10.000 kr., hvis virksomheden ikke kan fremvise en APV (arbejdspladsvurdering) hvis Arbejdstilsynet kommer forbi.

Alle virksomheder med ansatte skal gennemføre en arbejdspladsvurdering. Det vil sige, at så snart der er én ansat, skal der gennemføres en APV.

Så det gælder altså om at få styr på sagen – og det behøver faktisk ikke at være så besværligt, fremgår det af et svar i Tekniq Arbejdsgivernes Spørgeboks

Her spørger en virksomhed med otte ansatte – og uden APV - bl.a. om hvordan man hurtigt får lavet en APV.

Chefkonsulent Katrine Nordbo Jakobsen, Tekniq Arbejdsgiverne, forklarer i svaret til virksomheden, at APV er et værktøj til at få overblik over, hvordan virksomheden løser arbejdsmiljøproblemer. Den indeholder fire lovpligtige trin, men der er i øvrigt metodefrihed til, hvordan man skal gennemføre den. Arbejdstilsynet har et digitalt APV-værktøj, hvor man nemt og enkelt kan få hjælp til at vurdere arbejdsmiljøproblemer - og finde løsninger, fremhæver Katrine Nordbo Jakobsen.

Mere om APV

En arbejdspladsvurdering (APV) er en lovpligtig proces, der skal sikre, at I som virksomhed løser og forebygger eventuelle arbejdsmiljøproblemer.

Processen starter med, at I afdækker arbejdsmiljøet i alle dele af virksomheden. Hvis det viser sig, at der er risici eller problemer i arbejdsmiljøet, skal I vurdere deres alvor og beslutte, hvordan I vil håndtere dem. I skal også tage stilling til, hvem der har ansvaret for, at problemerne bliver løst, og hvornår I skal følge op på, om jeres tiltag har haft den ønskede effekt.

Som et led i jeres APV skal I udarbejde en skriftlig handlingsplan, som skal være tilgængelig for alle på virksomheden. Handlingsplanen skal også kunne fremvises for Arbejdstilsynet. I bestemmer selv om den skal være fysisk eller digital.

APV-processen er et af de mest centrale redskaber i det systematiske arbejdsmiljøarbejde, og i mange virksomheder er resultatet øget trivsel og lavere sygefravær.

Læs mere om APV på Arbejdstilsynets hjemmeside

Hun fremhæver, at første gang man gennemfører en APV-proces, skal man huske at komme hele vejen rundt, så alle virksomhedens arbejdsmiljøforhold afdækkes. Derefter skal der gennemføres en ny APV, når der sker noget nyt, som kan have betydning for arbejdsmiljøet, f.eks. nye maskiner, nye arbejdsmetoder, eller nye materialer. Men husk at komme hele vejen rundt mindst hvert tredje år.

Katrine Nordbo Jakobsen forklarer videre, at hvis der i virksomheden udføres arbejde, som indebærer en risiko for at blive udsat for farlig kemi, f.eks. rengøringsmidler eller byggestøv og svejserøg, skal virksomheden eksempelvis også gennemføre en såkaldt kemisk risikovurdering.

For at komme hurtigt i gang med APV-arbejdet kan virksomheden bl.a. anvende Arbejdstilsynets APV-tjeklister, som er opdelt efter forskellige faggrupper.

Artiklen er en del af temaet MesterTips.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08