Nye krav koster dyrebar tid for landets håndværkere
Håndværkere og entreprenører skal leve op til stadigt flere krav i bestræbelserne på at trække byggeriet i en grønnere retning. Og det kræver både tid og viden. Sådan lyder en af konklusionerne i Starks årlige bæredygtighedsundersøgelse, hvor byggecenterkædens kunder har svaret på, hvordan bæredygtighed, krav og dokumentation påvirker deres arbejde.
Kunderne er blandt andet blevet spurgt til de største udfordringer ved at bygge bæredygtigt, og her svarer 52 pct., at det er tidsforbruget ved ekstra administration og dokumentation. I 2019 var det 35 pct., og det svarer til en stigning på 49 pct.
- Der er løbende blevet føjet flere og flere klimakrav til byggeriet gennem de seneste år. I januar 2023 kom blandt andet nye klimakrav i bygningsreglementet om livscyklusanalyser og grænseværdier i CO2-udledning ved nybyggeri. I undersøgelsen kan vi tydeligt se, at det udfordrer kunderne tidsmæssigt i hverdagen, siger Britta Korre Stenholt, adm. direktør hos Stark i en pressemeddelelse.
Mange mangler viden
Også manglende viden er ifølge undersøgelsen en udfordring, når det kommer til at bygge mere bæredygtigt.
Således svarer seks ud af ti kunder nej til spørgsmålet ”Føler du, at du har tilstrækkelig viden om, hvilke byggematerialer der er bæredygtige?”, til trods for en generel oplevelse af at vide mere om området. Ifølge Kristian Fribo, bæredygtighedschef hos Stark, kan der være flere forklaringer på det sidste.
- At kunderne føler, at de har fået mere viden, kan blandt andet skyldes, at emnet generelt fylder mere på samfundsagendaen, siger han og peger på, at byggecenterkæden også har sat massivt ind på rådgivningsfronten.
- Det er blandt andet sket via vores 300 bæredygtighedsambassadører i forretningerne, jævnlige dialogmøder og et løbende opdateret klimasite med den nyeste viden. Senest har vi også lanceret onlineværktøjet Stark KlimaLog, hvor vores kunder blandt andet kan se CO2-emissioner på deres materialer, siger han.
Vil have dokumentationen serveret
Og særligt sidstnævnte er i høj kurs. Selvom hver tredje respondent ønsker sig mere viden i form af flere brochurer, guides, fyraftensmøder og artikler på Starks hjemmeside, er den tendens vigende.
Til gengæld efterspørger flere og flere dokumentation for materialernes klimaftryk på deres faktura. Undersøgelsen viser her en stigning fra 26 pct. til 37 pct. over de sidste fem år.
- Det vidner om, at kunderne efterspørger dokumentation, der er så let tilgængelig som muligt. Man skal gøre det, man er god til. Vores kunder er gode til at bygge og finder i mange tilfælde ikke inspiration ved at indsamle dokumentation. Med Stark KlimaLog imødekommer vi både kundernes ønske om mere viden, men vi serverer den også på en nem og overskuelig måde, fortæller Kristian Fribo.
Det er sjette år i træk, at Stark laver undersøgelsen, som blev gennemført i december 2023. 1.145 professionelle kunder deltog i undersøgelsen.
Om undersøgelsen
- Undersøgelsen er foretaget af analysefirmaet A&B Analyse blandt Starks professionelle kunder i perioden fra d. 8/12 til d. 18/12 2023.
- Formålet med undersøgelsen er at afdække emnet bæredygtighed i byggebranchen set fra de professionelle kunders perspektiv.
- Respondenterne har svaret på spørgsmål vedrørende deres erfaringer med og holdninger til bæredygtigt byggeri.
- 1.145 kunder deltog i årets undersøgelse.
- Det er sjette gang, Stark laver sin årlige bæredygtighedsundersøgelse
Stark
Artiklen er en del af temaet Nyt fra byggecentrene.