Store kunder trækker betalingen
Det er slet ikke i orden, når store kunder lader deres leverandører fungere som bank, og trækker betalingerne i langdrag. Kritikken af de lange betalingsfrister blev rejst på Danske Malermestres generalforsamling.
Det er under al kritik, at virksomhederne ikke kan få betaling for deres arbejde inden for en rimelig tidsfrist. Nogle malerfirmaer oplever, at deres erhvervskunder opererer med betalingsfrister på helt op til 120 dage. Det udfordrer virksomhedernes økonomi og drift, når kunderne på den måde udskyder betalingen af fakturaer i noget, der ligner en uendelighed.
Kritikken af erhvervskundernes manglende vilje til at betale deres regninger med bare en rimelig tidsfrist blev rejst af formanden for Danske Malermestre, Per Vangekjær, da han aflagde sin mundtlige beretning på branche-og arbejdsgiverorganisationens generalforsamling i juni måned i overværelse af godt 100 oldermænd og formænd fra hele landet.
Det er simpelthen ikke i orden, at vi skal agere bank for vores erhvervskunder, fastslog Per Vangekjær, der også konstaterede, at små og mellemstore virksomheder på europæisk plan havde tilgodehavende hos deres kunder svarende til Finlands BNP. Og at kun Bulgarien lå dårligere end Danmark, hvad angik den gennemsnitlige betalingstid af små og mellemstore virksomheders fakturaer.
Per Vangekjær refererede i sin beretning til et forslag fra EU-parlamentet, der blev rejst før sommerferien. Forslaget vil, hvis det bliver vedtaget, tvinge de store virksomheder til en hurtigere betaling af deres leverandører.
- Forslaget sætter en betalingsfrist på 30 dage. Jeg skal på det kraftigste opfordre de danske politikere til at stemme for forslaget.