Snydt på telefonen
Klassisk fremgangsmåde for fup af virksomheder. Sådan siger jurist i SMVdanmark om den fremgangsmåde, som et webbureau, der har ringet flere af Danske Malermestres medlemmer op, benytter sig af.
Det hele begynder en helt almindelig onsdag eftermiddag. Malermester Christine Kabell sidder på kontoret og er ved at få styr på ugens sidste dage. Og det sidste, hun har i tankerne, er virksomhedens Google-profil, som bliver vist, når der i nærområdet bliver søgt på en malermester.
Midt i det hele ringer telefonen. En mand præsenterer og forklarer, at han ringer fra Dansk Online Service og spørger ind til netop den Google-profil, som Christine Kabell har på nettet. Hun undrer sig over spørgsmålene, for der er tale om en konto, hun selv har oprettet og administrerer.
Men nej, siger han. Han forklarer, at webbureauet ”sidder længere inde bagved i systemet”, og at de blandt andet kan skrue op og ned for den radius, min profil bliver vist, når kunder søger. De kan også tilføje søgeord og sikre mig søgehistorik, sagde han, fortæller Christine Kabell.
Hun oplever sælgeren som meget dygtig og manipulerende.
Han er ret dygtig til sit job, det må jeg sige. Han taler nærmest uafbrudt i ti minutter, og giver det helt klare indtryk, at vi allerede har et samarbejde, og at han egentlig bare skal høre, om det skal fortsætte.
Christine Kabell forklarer, at hun flere gange under samtalen siger, at hun ikke ønsker nogen ændringer.
- Sælgeren slutter så af med at sige, at nu optager han lige, mens han opremser, hvad han påstår, vi har aftalt.
- Men hvad han ikke har optaget er, at jeg flere gange undervejs siger, at der ikke skal ske ændringer, at det skal fortsætte uændret.
Læs Webannoncering: Snydt på telefonen i Danske Malermestre
Foto Alex Tran