Energispareordningen må ud til boligejerne
Brancheforeningen Danske Byggecentre kan sagtens genkende Tekniq og Dansk Byggeris kritik af Energispareordningen og mener også, at den er for ugennemsigtig og kompliceret at bruge for private boligejere.
Af samme årsag har Danske Byggecentre igangsat et samarbejde med Dansk Fjernvarme om at øge boligejernes kendskab og brug af ordningen.
På trods af at Danske Byggecentres 400 medlemsforretninger er i daglig kontakt med næsten alle landets håndværkere og boligejere, der er i gang med at renovere, er det yderst sjældent, forretningerne får forespørgsler om ordningen.
- Hos os er ordningen mest kendt som Danmarks bedst bevarede hemmelighed. For på trods af, at vores medlemmer er i kontakt med rigtig mange boligejere og håndværkere, er det kun ganske få af vores medlemmer, der har fået henvendelser fra private eller professionelle kunder om ordningen. Endnu færre har hørt om, at kunderne bruger ordningen. Så hvis det har været Energistyrelsens hensigt at motivere private boligejere, kan man vist godt sige, at det ikke har været en bragende succes, siger Palle Thomsen, adm. direktør hos Brancheforeningen Danske Byggecentre.
Byggecentrene er håndværkernes og boligejernes første kontaktpunkt, når de energirenoverer
Netop fordi ordningen virker utilgængelig og informationen om ordningen har været særdeles sparsom fra energiselskabernes side, er Brancheforeningen Danske Byggecentre sammen med Dansk Fjernvarme gået sammen om at lave en ordning særlig henvendt byggecentrene.
Konkret udmønter samarbejdet sig i en ny ordning, hvor byggecentrene får kontant bonus hver gang de hjælper deres professionelle kunder med at blive tilmeldt ordningen og får brugt den. Det samme, når de hjælper private kunder med at udnytte ordningen.
- Vi er enormt glade for at kunne tilbyde det her samarbejde for vores medlemmer, fordi det er jo næsten gratis penge og samtidig en god service til vores medlemmers kunder. Vi tror og håber også, at tilbuddet kan være med til at øge danskernes energirenoveringslyst, fordi der er en umiddelbar kontant tilskyndelse til at gå i gang, siger Palle Thomsen.
Behov for revision af ordningen
Ligesom kritikken fra den øvrige del af branchen, mener Danske Byggecentre også, at der er et udpræget behov for at se på ordningens struktur, fordi aktørernes gevinst ved at bruge ordningen ofte ikke står mål med den nødvendige indsats for at få støtten.
- Som evalueringen også viste, er der et udpræget behov for at udbrede ordningen blandt private boligejere – som i øvrigt betaler en stor del af ordningens omkostninger. Og i den nuværende form virker det simpelthen for kompliceret for de fleste boligejere at søge støtten. Så enten må støttebeløbene til boligejere stige dramatisk, ellers må omkostningerne til at støtte støtten falde. Det kan være ved at energiselskaberne i langt højere grad forpligtes til at servicere boligejere – og dermed mulighed for at markedsføre ordningen markant mere offensivt end det er tilfældet i dag, siger Palle Thomsen.
Samarbejdet mellem Danske Byggecentre og Dansk Fjernvarme træder i kraft d. 1. november.
Yderligere information:
Adm. direktør Palle Thomsen, Danske Byggecentre, tlf. 45 80 78 77, pt@bdb.dk