Skolen i Sydhavnen i København er kåret til Årets skolebyggeri 2015
På Nohr-Con’s ”Konference om byggeri af fremtidens skole” er vinderen af Årets skolebyggeri 2015 netop blevet kåret: Skolen i Sydhavnen i København vandt prisen foran fire andre projekter.
Fotos taget af Torben Eskerod.
Juryen fremhævede skolens alsidige og sanselige indretning, og åbne forhold til omgivelserne – i sidste ende afgjorde en offentlig afstemning kåringen. Overborgmester i Københavns Kommune, Frank Jensen, roser bl.a. Skolen i Sydhavnen for funktionalitet og design, der arbejder sammen med det omkringliggende byrum.
En ny skole i kølvandet på skolereformen
Fremtidens skole og skolernes fysiske rum er på dagsordenen som aldrig før. I forlængelse af skolereformen er debatten i gang om spændende læringsmiljøer, frisk luft og plads til nye undervisningsformer med fokus på bevægelse og praktisk arbejde. Derfor satte Nohr-Con igen i år fokus på de gode eksempler på nye og nyrenoverede skoler på konferencen ”Byggeri af fremtidens skole” i København. Nohr-Con har fået tilsendt en lang række spændende forslag til, hvem der skulle vinde prisen for Årets skolebyggeri, hvoraf flere bød på interessante løsninger på skolereformens nye krav.
Jury nominerede 5 skoleprojekter
Alle de indkomne forslag blev behandlet af en kompetent jury bestående af en forsker i læringsmiljøer, en skoleleder, og en arkitekt, der også arbejder som lærer. Juryen udvalgte 5 projekter, som blev sat til offentlig afstemning i de seneste par uger:
- Campus Tønder
- Sydhavn Skole, København SV
- Det Tekniske Fakultet, Syddansk Universitet, Odense
- Vigerslev Allés Skole, Valby
- Kolding HF og VUC
Sydhavn Skole-projektet er netop blevet kåret som Årets skolebyggeri 2015 på konferencen, og juryen udtalte bl.a. følgende om Skolen i Sydhavnen:
“Arkitekturen inddrager naturelementet vand på konkret vis i bygningen. Børnene bliver derved engageret med alle sanser og anspores til ny leg og kreativitet. Skolens formsprog åbner op til byen og indbyder til udveksling med det omgivende miljø. Den åbne og differentierede planløsning giver mulighed for en afvekslende undervisning indendøre og masser af bevægelse udendørs. Samtidig er der også skabt enkelte mere afskærmede pladser indendørs til rolige pauser, som børn i dag har stort behov for.”
Københavns Kommunes overborgmester, Frank Jensen, udtaler om kåringen:
”Jeg er rigtig stolt over, at Skolen i Sydhavnen er blevet kåret til Årets skolebyggeri. Skolen i Sydhavnen er et enestående nybyggeri, hvor funktionalitet og design arbejder sammen med det omkringliggende byrum og skaber nogle unikke muligheder for fx at inddrage vandet i undervisningen. Skolereformen stiller nogle nye og spændende krav til undervisningen, og de kan til fulde opfyldes på Skolen i Sydhavnen, der kombinerer fokus på læring og leg med et smukt og moderne udtryk.”
Københavns Kommunes børne- og ungdomsborgmester, Pia Allerslev, udtaler om skolen:
"Helt fra projektets begyndelse har det maritime miljø været omdrejningspunktet for Skolen i Sydhavnen, og det giver nogle fantastiske muligheder i undervisningen, når vi på den måde kan integrere naturen og vandet i elevernes skolegang. Derfor glæder det mig, at byggeriet nu bliver anerkendt for at være noget helt særligt".
Teamet bag Skolen i Sydhavnen:
Bygherre: Københavns Kommune
Arkitekt: JJW Arkitekter (Totalrådgiver)
Landskab: JJW Landskab / PK3 Landskab
Ingeniør: Niras
Bygherrerådgiver: JJW Arkitekter
Storentreprenør: B. Nygaard Sørensen A/S, Jakon A/S, G.L.V. ENTREPRISE A/S, Lindpro
Idrætskonsulenter: Keinicke & Overgaard Arkitekter
Byggeledelse: Arkitektfirmaet Friis Andersen
Kunstnerisk udsmykning: Peter Holst Henckel
Lars Birn Lindeberg, Indehaver i JJW Arkitekter, som har været totalrådgiver på projektet, udtaler efter kåringen:
“Et hus bliver aldrig bedre end de ambitioner, som bygherren lægger i det. På Skolen i Sydhavnen er Københavns Kommunes ambitioner det bedst tænkelige udgangspunkt for hele vores teams arbejde. Det gælder både ønsket om skabe sammenhæng med byen, hvilket vi har løst ved at placere de udadvendte funktioner i underetagen, invitere bydelens borgere ind på skolen og tage skolen ud i byen. Det gælder især også ambitionen om at give børnene og de ansatte de optimale rammer for læring og social udvikling.
Vi har sikret skolen en fleksibilitet og rumlig diversitet, der imødekommer behovet for alt fra det store fællesmøde over klassens undervisning ned til den intime seance mellem to klassekammerater. Vi har aktiveret alle tagarealer og hermed udvidet skolens opholds- og læringsmiljøer.
Et tiltag, der styrkes af, at vandet er et ekstra læringsrum. Vi har sørget for, at alle etager passer til børnenes udviklingstrin, samtidig med at vi har fokuseret på akustik, indeklima og lysforhold. Hele holdet er både glade og stolte over anerkendelsen af, at vi har vundet årets skolebyggeri 2015 med en fremtidssikret skole.”
Op mod 1.000 stemte i alt. Blandt stemmerne på Skolen i Sydhavnen lød rosen:
• ”Banebrydende projekt der på formidabel vis inddrager byen og havnen i den moderne folkeskole.”
• ”Alle faglokaler i underetagen kan bruges af nærmiljø. Samspil mellem skole og fritid. Optimal anvendelse af udearealer fokuseret på aldersgrupper. Superfed akustik.”
• ”Fantastisk byggeri der rammer plet midt i det maritime miljø i Sydhavnen. Smuk og funktionel arkitektur.”
• ”Fordi byggeriet lægger op til det paradigmeskrifte, der er på vej for folkeskolen. Skolen skal ikke kun være en institution for elever, men kunne udfylde funktion som kulturelt midtpunkt for et helt lokalområde.”
• ”På smukkeste vis åbner skolen en verden af maritime muligheder og fantastiske læringsrum for børn og voksne.”
• ”Smukt smukt smukt, jeg tror det må være det ultimative bedste sted for børn at udvikle sig!”