Danske byggecentre går ind i kampen mod butikstyverier
Danske Byggecentre har netop gennemført en undersøgelse blandt sine medlemmer om brugen af tyverisikring af varer. Undersøgelsen viser, at problemet med butikstyverier er et problem, der til stadighed optager hele branchen.
Overordnet viser undersøgelsen at 85 % af de 353 butikker, der deltog i undersøgelsen, bruger en eller anden form for varesikring, og videoovervågning bruges af langt de fleste, nemlig 72 %. Overvågningen bruges dog typisk i forbindelse med en anden form for varesikring.
- Butikstyveri er et stort problem for vores medlemmer, der afspejler sig direkte på bundlinjen. I takt med at vores medlemmer fører et stadigt større udvalg af eksempelvis avanceret elektrisk værktøj, der ofte har en høj pris, bliver problemet større. Samtidig må vi konstatere, at tyvene ligeledes bliver mere raffinerede end tidligere. Derfor bliver vi som branche nødt til at se på, hvordan vi bliver bedre til at sikre varerne, siger Palle Thomsen, adm. direktør i Danske Byggecentre.
En fælles standard for hele branchen
Fordi problemet er så stort er branchen gået sammen om en fælles løsning kaldet Dansk Kildemærknings Forum, hvor Danske Byggecentre på vegne af branchen administrerer arbejdet med løsningen, som er en akustisk magnetisk varesikring. Systemet fungerer ved, at varerne påsættes små magnetiske labels, der bliver aktiveret, idet varen passerer de såkaldte udgangsscannere, der allerede findes i de fleste danske detailbutikker.
Fordelen ved systemet er, at alarmen kan monteres varen inden denne forlader leverandøren, og kan således gemmes inde i enten produktet eller emballagen. Det betyder, at sikringen ikke umiddelbart er til at fjerne af tyvene på gerningsstedet, hvilket besværliggør et tyveri. Endvidere betyder det, at omkostningerne til monteringen kan reduceres drastisk, da den enkelte butik ikke længere skal have personale til at eftermontere alarmerne.
Disse fordele har Danske Byggecentres medlemmers også set, og det fremgår af undersøgelsen, at ca. 30 % af medlemmerne allerede bruger akustisk magnetisk varesikring. Samtidig angiver 75 % af de adspurgte, at de enten forventer eller allerede har installeret systemet.
Den store interesse for akustisk magnetisk varesikring gør det desuden interessant og rentabelt for leverandørerne, da de således kun behøver at montere én type af varesikring på varerne til samtlige deres kunder i branchen.
- Vi er virkelig glade for, at der ser ud til at være så stor opbakning til akustisk magnetisk varesikring, for vi mener, at det er den rigtige løsning for branchen. Dels fordi akustisk magnetisk sikring er en effektiv måde at sikre varerne på, og dels fordi en fælles standard gør det nemmere for butikkerne at sikre så mange varer som muligt uden en markant større udgift til personaletimer, fortsætter Palle Thomsen, adm. direktør i Danske Byggecentre.
At problemet bliver taget seriøst af branchen understreges af, at ca. 40 % af de adspurgte regner med at udvide eller installere nye systemer til varesikring inden for to år.