Jem & Fix klar til øget konkurrence på pris
Hos Jem & Fix investerer man ikke i noget, der ikke giver afkast på bundlinjen. Ifølge adm. direktør Claus Petersen betyder det, at virksomheden er godt rustet til en mulig nedtur i branchen. Det skriver Finans.
Til avisen fortæller Claus Pedersen, at byggemarkedskæden ikke bruger penge på noget, som ikke bidrager til virksomhedens effektive drift. Ifølge ham er det en stor del af forklaringen på, at Jem & Fix er lykkedes med at skabe en overskudsgrad på 7,7 pct., mens den gennemsnitlige overskudsgrad ifølge den brancheanalyse, Wood Supplys søstermedie Licitationen udarbejdede tidligere på året, endte på 6 pct.
I Jem & Fix lyder mantraet, at ”prisen er konge”, og kæden overvåger blandt andet konkurrenternes priser og er klar til straks at sænke sine egne, hvis nogen viser sig at være billigere. For at have råd til det, har virksomheden blandt andet fravalgt tiltag som eksempelvis kundeklubber, der ikke bonner direkte ud på bunden. Ligeledes har man erstattet optællinger og varetjek på leverancer med stikprøver, og der er konstant fokus på, hvordan ting kan gøres smartere og alle led i kæden holdes velsmurte.
– Det er det, der er vores tankegang. Det er det, der holder os skarpe i forhold til fremtidig konkurrence, siger Claus Petersen til avisen.
Artiklen er en del af temaet Nyt fra byggecentrene.