23948sdkhjf

AH Lift får papir på sin ekspertise

Lav fejlmargin, højt kompetenceniveau hos medarbejderne og stor fokus på sikkerhed er ikke nyt for AH Lift, men en DRA-certificering gør kvalitet til en stærkere konkurrenceparameter
Det er velkendt, at udlejningsbranchen har været præget af hård priskonkurrence siden 2008, og priserne skal fortsat være skarpe, men der kommer gradvis mere og mere fokus på kvalitet og service, fordi det kan være en lige så vigtig faktor for at holde kundens totalomkostning på materiellet nede.

- At liftene er i orden og prisen konkurrencedygtig er forudsætninger for overhovedet at være med på dette marked, men de egentlige årsager til, at vi har haft en positiv udvikling de seneste år er vores indsats for at sikre, at kunderne får det rigtige materiel ud hver gang. Vi har 1½ medarbejder, der konstant kører rundt for at se på kommende opgaver og vurderer, hvilke lifte der bedst løser kundens opgave. Det giver høj sikkerhed for, at kunden får den optimale løsning og dermed den bedste økonomi i projektet, fortæller direktør og indehaver Finn Aaberg, AH Lift i Hvidovre.

- Det væsentlige for kunden er jo ikke udelukkende lejeprisen pr. time, men kundens omkostning for at få løst en given opgave. Hvis kundens medarbejdere skal vente, mens vi får det rigtige materiel frem, eller liften ikke er i orden, når arbejdet skal i gang, så er det omkostninger for kunden og nogle gange kan det betyde langt mere end en forskel i lejeprisen.

- Det er netop de interne processer, der ligger bag selve afleveringen af materiel til kunden, som vi har haft fokus på i DRA-certificeringen. Vi synes selv, at vi havde godt styr på kvalitet og optimering i forvejen, men når der kommer nogle udefra, så er der alligevel noget, der kan gøres anderledes, eller hvor de får øje på, at vi ikke helt gør det, som vi selv siger.

Flere fokuspunkter

Materielsektionen i Dansk Byggeri står bag DRA-certificeringen, som udføres og kontrolleres af Force Technology.

- DRA-certificeringen har været en god anledning til at få vores procedurer gået igennem. At få en gennemarbejdet dokumentation betyder færre fejl. Vi har også haft fokus på miljøbevidsthed, og der har vi skærpet eksempelvis ved at indkøbe flere hybridlifte, opsætte LED-lys ved virksomheden, montere solceller til el-produktion og være meget opmærksom på brændstofforbruget på vores lifte og køretøjer, siger Finn Aaberg.

Arbejdsmiljø har også været et fokuspunkt under certificeringen, men her havde AH Lift i forvejen så højt sikkerhedsniveau, at der ikke er sket ændringer. Virksomheden har to gange i træk erhvervet grønne smileys fra Arbejdstilsynet.

- Det kunne være rart, hvis Arbejdstilsynet kom på banen og spillede med sammen med Materielsektionen og DRA-certificeringen, så branchens bestræbelser og Arbejdstilsynets indsats kom til at hænge sammen, siger han.

- Jeg tror på, at vi indirekte tjener investeringen i DRA-certificeringen hjem igen. Dokumentationen reducerer fejlprocenten yderligere, vi har opnået nogle energibesparelser, og vi får forhåbentlig løftet vores generelle kvalitet en tand yderligere, men det er ikke sådan, at vi kan lægge os i hængekøjen på grund af certificeringen. Jeg ser det som noget, som flere og flere kunder vil forvente af os, siger Finn Aaberg, der glæder sig over, at være godt rustet til fremtidens udfordringer.

AH Lift har været med fra begyndelsen af udviklingen af DRA-certificeringen, men orkanen Bodil satte processen i stå på grund af ekstrem travlhed med udlejning af lifte. Finn Aaberg vurderer, at den samlede certificeringsproces er forløbet over et halvt års tid med udarbejdelse af dokumentation og indførsel af nye procedurer på enkelte områder.

AH Lift har gennem mere end 25 år været specialiseret liftudlejer. Virksomheden har i dag 17 medarbejdere.

tøtte
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094