23948sdkhjf

Pick-up's er mest til eksperter

MesterTest/Biler: Pick-up'en er en udpræget erhvervsbil med en udfordrende komfort i de fleste udgaver, men som kommer frem i vanskeligt terræn. Det er VW Amarok, der løber med sejren i Mester Tidendes test af pick-up's
Mester Tidende har denne gang testet noget af et nicheprodukt – pick-up’s. Der sælges kun ca. 500 af dem herhjemme om året, mens bl.a. Norge og Sverige sælger mange.

Pick-up trucks hedder bilerne på engelsk – og i USA er Fords F150 pick-up landets mest solgte enkelte bilmodel. I Østen bruges pick-up’s til alt fra taxi og privatbil til varebil og redningsbil.

- Vores afgiftssystem med 180 pct. afgift gør det umuligt for private at bruge en pick-up, som man kan i udlandet, hvor de både er til person- og varetransport. Samtidig er vores geografi ikke udformet til disse biler, siger Tejs Laustsen Jensen, chefkonsulent hos De Danske Bilimportører.

Seks testbiler

Mester Tidende har til testen samlet stort set alt, hvad der kan købes i segmentet. Kun Ford-importøren meldte fra, og vi må derfor se bort fra Ford Ranger. Kedeligt eftersom den vandt den seneste internationale Pick-up of the Year pris for 2013.

Faktisk blev der solgt 44 Ranger i fjor, så den findes.

Nu var det ikke fordi, Mester Tidendes fem dommere ikke havde nok at se til med at teste pick-up’s. Der var i alt seks biler: Isuzu D-Max, Land-Rover Defender, Mitsubishi L200, Nissan Navara, Toyota Hilux og VW Amarok.

Vi har valgt at bedømme Land-Rover Defender for sig selv fordi den simpelthen er i en klasse for sig selv. Et ikon, udviklet i 1948 og bygget efter samme læst siden da. Den er formentlig den af bilerne her, som sidst må give op i en off road situation. Til gengæld er der gået på kompromis, når det gælder komfort.

Komfortabel Amarok

De japanske deltagere er meget identiske i udformning og størrelse, mens Amarok fra tyske VW er nummeret større og kan have det svært på en smal skovvej. Til gengæld er den suveræn i et åbent landskab og ingen af de andre overgår komfortniveauet i Amarok'en på landevejen.

I testen her var det den nye specialmodel "Canyon", vi havde med – og det betyder visse designelementer – og bl.a. på testbilen en lysbom på taget med fire fjernlygter, som overtager bilens fjernlysfunktion.

Vi har dog valgt at bruge den normale Amarok i Highline udgave til at sammenligne med de øvrige deltagere.

Ny Isuzu på vej

En af testbilerne er endda slet ikke lanceret herhjemme endnu. Det er Isuzu D-Maz, som kommer til salg i efteråret. Den importeres af Nellemann Group, der også importerer Kia.

D-Max har vist sig at være den nok bedste all-rounder i terrænet. Det beviste den i forbindelse med Pick-up of the Year testen på et terrænområde i England i efteråret 2012 og ved en test i Sverige i fjor.

Dens succesmuligheder afhænger nok meget af prissætningen, som først offentliggøres endeligt senere i år. Indikationen hedder 265.000-275.000 kr. Altså under de nærmeste konkurrenter, men dyrere end Mitsubishi L200.

Indtil nu har der været én pick-up, der har bragt sig salgsmæssigt i front herhjemme i årevis nemlig Toyota Hilux med 212 enheder i fjor med et godt spring ned til "forfølgerne."

Hilux har gennem årene opbygget et fantastisk ry og så er serviceopbakningen fra forhandlerne i særklasse ifølge FDM’s årlige tilfredshedsundersøgelse.

TESTRESULTAT

1. VW Amarok 154 point.

2. Nissan Navara 141 point.

3. Toyota Hilux 131 point.

4. Isuzu D-Max 128 point.

5. Mitsubishi L200 126 point.

Pick-up'en er en udpræget erhvervsbil med en udfordrende komfort i de fleste udgaver, men som kommer frem i vanskeligt terræn. Det er VW Amarok, der løber med sejren i Mester Tidendes test af pick-up's

MesterTest/Biler

Af Carsten Teiner

Foto: Kasper Teiner

Mester Tidende har denne gang testet noget af et nicheprodukt – pick-up’s. Der sælges kun ca. 500 af dem herhjemme om året, mens bl.a. Norge og Sverige sælger mange.

Pick-up trucks hedder bilerne på engelsk – og i USA er Fords F150 pick-up landets mest solgte enkelte bilmodel. I Østen bruges pick-up’s til alt fra taxi og privatbil til varebil og redningsbil.

- Vores afgiftssystem med 180 pct. afgift gør det umuligt for private at bruge en pick-up, som man kan i udlandet, hvor de både er til person- og varetransport. Samtidig er vores geografi ikke udformet til disse biler, siger Tejs Laustsen Jensen, chefkonsulent hos De Danske Bilimportører.

Seks testbiler

Mester Tidende har til testen samlet stort set alt, hvad der kan købes i segmentet. Kun Ford-importøren meldte fra, og vi må derfor se bort fra Ford Ranger. Kedeligt eftersom den vandt den seneste internationale Pick-up of the Year pris for 2013. Faktisk blev der solgt 44 Ranger i fjor, så den findes.

Nu var det ikke fordi, Mester Tidendes fem dommere ikke havde nok at se til med at teste pick-up’s. Der var i alt seks biler: Isuzu D-Max, Land-Rover Defender, Mitsubishi L200, Nissan Navara, Toyota Hilux og VW Amarok.

Vi har valgt at bedømme Land-Rover Defender for sig selv fordi den simpelthen er i en klasse for sig selv. Et ikon, udviklet i 1948 og bygget efter samme læst siden da. Den er formentlig den af bilerne her, som sidst må give op i en off road situation. Til gengæld er der gået på kompromis, når det gælder komfort.

Komfortabel Amarok

De japanske deltagere er meget identiske i udformning og størrelse, mens Amarok fra tyske VW er nummeret større og kan have det svært på en smal skovvej. Til gengæld er den suveræn i et åbent landskab og ingen af de andre overgår komfortniveauet i Amarok'en på landevejen.

I testen her var det den nye specialmodel "Canyon", vi havde med – og det betyder visse designelementer – og bl.a. på testbilen en lysbom på taget med fire fjernlygter, som overtager bilens fjernlysfunktion.

Vi har dog valgt at bruge den normale Amarok i Highline udgave til at sammenligne med de øvrige deltagere.

Ny Isuzu på vej

En af testbilerne er endda slet ikke lanceret herhjemme endnu. Det er Isuzu D-Maz, som kommer til salg i efteråret. Den importeres af Nellemann Group, der også importerer Kia.

D-Max har vist sig at være den nok bedste all-rounder i terrænet. Det beviste den i forbindelse med Pick-up of the Year testen på et terrænområde i England i efteråret 2012 og ved en test i Sverige i fjor.

Dens succesmuligheder afhænger nok meget af prissætningen, som først offentliggøres endeligt senere i år. Indikationen hedder 265.000-275.000 kr. Altså under de nærmeste konkurrenter, men dyrere end Mitsubishi L200.

Indtil nu har der været én pick-up, der har bragt sig salgsmæssigt i front herhjemme i årevis nemlig Toyota Hilux med 212 enheder i fjor med et godt spring ned til "forfølgerne."

Hilux har gennem årene opbygget et fantastisk ry og så er serviceopbakningen fra forhandlerne i særklasse ifølge FDM’s årlige tilfredshedsundersøgelse.

TESTRESULTAT

1. VW Amarok - 154 point.

2. Nissan Navara - 141 point.

3. Toyota Hilux - 131 point.

4. Isuzu D-Max - 128 point.

5. Mitsubishi L200 – 126 point.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078