23948sdkhjf

Håndværk og Design vil løfte kvaliteten af sløjd og håndarbejde

Både Sløjdlærerforeningen og Håndarbejdslærerforeningen bakker op om forsøget med nyt fag i skolen
Michael Ancher fra Dansk Byggeri gør (på Mestertidende.dk) den 27. juni opmærksom på de mange muligheder, der er for at forny og forandre folkeskolen i forbindelse med det arbejde, jeg har sat i gang med Ny Nordisk Skole. Han nævner i den forbindelse faget sløjds mulighed for at bygge bro mellem matematik, naturfag og praktiske fag. Det er noget, der især gavner drengene.

Det vil et nyt fag, Håndværk og Design, som jeg gerne vil indføre, være med til at skærpe endnu mere. I alt 28 skoler vil fra august gennemføre forsøg med håndværk og design som fag. Målene for faget lægger op til at arbejde fra ide til færdigt produkt, bruge håndværksteknikker og gerne inddrage skolens og elevernes omverden i arbejdet. Det vil sikre, at faget giver mening for eleverne.

Og det er helt naturligt at inddrage matematik i undervisningen, når der f.eks. skal tages mål og laves udregninger.

Med Håndværk og Design vil vi netop styrke nogle af de kompetencer, som Michael Ancher efterlyser, og det vil ikke gå ud over hverken drengenes muligheder for at arbejde med hårde materialer og teknik eller slække på håndværket.

Jeg er selv meget optaget af, at faget ikke skal akademiseres. Skolen har brug for både teori og praksis og samspillet mellem de to. Det er med til at styrke elevernes læring.

Heldigvis bakker både Sløjdlærerforeningen og Håndarbejdslærerforeningen op om forsøget med det nye fag. Meldingen her fra er, at sløjd og håndarbejde trænger til en modernisering. Håndværk og Design rummer mange muligheder, og dem skal vi udnytte.

Derfor håber jeg, at Dansk Byggeri også vil være med til at udvikle faget, så vi kan få både læring og motiverede elever.

tøtte

Læs artikel med Michael Ancher: Forkert miks af sløjd og håndarbejde
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109