Forkert miks af sløjd og håndarbejde
- Det giver ingen mening at slå håndarbejde og sløjd sammen. Afstanden mellem de hårde og bløde materialer er ganske enkelt for stor, mener formanden for Dansk Byggeri Østjylland, Michael Ancher
- Med udgangspunkt i den nordiske tradition vil undervisningsminister Christine Antorini forny og forandre folkeskolen, så alle kommer med uanset køn og social og etnisk baggrund. For eksempel sakker drengene nu så meget bagud, at der er tale om en regulær "drengeproblematik" - de skoletrætte drenge i udskolingen.
Netop her er faget sløjd centralt. Sløjd er faget, der kan bygge bro mellem matematik, naturfag og praksis. I dette fag arbejdes der med materialer, værktøj og med hænderne. Fysisk aktivitet, produktfremstilling og håndværk, der knytter sig sammen med læring af f.eks. matematik. Sløjd er et redskabsfag på flere måder, og ét af redskaberne er, at sløjd kan motivere de skoletrætte drenge, fremhæver Michael Ancher.
Undervisningsministeren har i foråret nedsat en arbejdsgruppe, der skal se på fordelene ved at samle sløjd og håndarbejde i ét fag, nemlig "håndværk & design".
Faget skal erstatte de selvstændige fag sløjd og håndarbejde i folkeskolen, og det vil også blive et fag på læreruddannelsen. Det giver god mening, at der er sammenhæng mellem det fag, en kommende folkeskolelærer læser på seminariet, og det fag der udbydes i folkeskolen.
Men det giver ingen mening at slå håndarbejde og sløjd sammen. Afstanden mellem de hårde og bløde materialer er ganske enkelt for stor. Det vil svare til at slå engelsk og tysk sammen, fordi de begge er sprogfag!, mener Michael Ancher.
Håndværk og Teknik
- Jeg vil derimod opfordre ministeren og arbejdsgruppen bag Ny Nordisk Skole til at bibeholde sløjdfaget kald det f.eks. "håndværk & teknik". Lad det inkludere en bred vifte af hårde materialer fra træ til sten, over metal og støbte materialer, og gentænk gerne materialevalget og inklusionen af innovativ produktfremstilling.
Og vigtigst af alt: Gør sløjd til et fag i udskolingen. Det kan f.eks.være en del af en valgfagspakke, hvor eleverne vælger ét fag af de praktisk-musiske fag. Men slå det ikke sammen med håndarbejde.
Hvis elever i udskolingen skal vælge mindst ét af de musisk-praktiske fag, og dette fag afsluttes med eksamen, vil vi ikke blot kunne motivere og stimulere de skoletrætte drenge. Vi vil også kunne bygge bro mellem folkeskolen og de tekniske ungdomsuddannelser.
Ny Nordisk Skole bør have fokus på Nordens årelange sløjdtraditioner og bygge videre på et fag, der har et stort potentiale og ikke mindst er et oplagt redskab til at nå målsætningen om, at 95 pct. af en årgang skal have en ungdomsuddannelse, understreger formanden for Dansk Byggeri Østjylland, Michael Ancher.
tøtte
Læs svar fra børne- og undervisningsminister Christine Antorini her