23948sdkhjf

Skærp firmaets profil på nettet

Fortællingen om dit firma er allerede i fuld gang med at blive fortalt på nettet. Tag styringen og fortæl den bedst mulige historie
Det er vigtigt at have styr på den fortælling, der fortælles om dig og dit firma på nettet. Både via din hjemmeside, i søgebaser over udbydere indenfor dit fag og på Facebook eller YouTube.

Her er et par gode råd til, hvordan du nemt og hurtigt selv styrer online-fortællingen om dit firma ved at låne og aktivt bruge værktøjer fra journalistikken.

Sæt ord på din ønskefortælling

Bliv helt skarp på, hvad den bedste fortælling er om dit firma. Prøv at sige i en sætning, hvad der gør din ydelse unik, og hvorfor kunderne skal vælge netop dig.

Er din force f.eks. at være prisbillig, hurtigt leverende, miljøvenlig eller rådgivende, skal du holde fokus på det i din tekst.

Se så på hvilken historie du fortæller om dit firma på din hjemmeside lige nu? Matcher det din ønskefortælling?

Hvis ikke er der masser af muligheder for at komme tættere på ønskefortællingen ved at bruge journalistiske arbejdsmetoder og virkemidler. Eksempelvis ved at vinkle dine tekster, skrive mere aktivt, udnytte billeder og video til at skabe nærhed og identifikation.

Skriv fængende, fejlfrit og kort

Er dit vigtigste budskab til kunden, at du leverer hurtigt, skal din tekst være vinklet på, at du leverer hurtigt. Nævn det som det første i din tekst og løbende i resten af teksten. Både konkret gennem dit ordvalg men også mere indirekte ved fx at beskrive tidligere arbejdsopgaver og tidsrammen for dem.

Hvad enten dit hovedbudskab er at være hurtig eller miljøvenlig, så gælder det om at gøre din hjemmesidetekst aktiv. Brug sætninger, der indledes med aktive og billedskabende ord, der gør at kunden ved første gennemlæsning får en klar forståelse af, hvad du tilbyder.

Du kan også effektivt fremhæve dit hovedbudskab ved at referere til tal fra undersøgelser f.eks. om priser, materialer, energisparemuligheder eller via omtale af certificeringsbeviser, smiley-rapporter, kundeudtalelser eller info om din omsætning.

Lad os bruge eksemplet fra før. Vil du signalere hurtighed, er det en god idé at skrive korte sætninger i et let og levende sprog. Det skaber dynamik i teksten og signalerer netop fart og hurtighed.

Stavefejl, kommafejl og kludrede sætningskonstruktioner er altid uheldigt på en professionel hjemmeside.

Men er grundighed og kvalitetsbevidsthed budskaberne i din ønskefortælling, er det endnu mere uheldigt. Det er vigtigt, at besøgende allerede ved første klik oplever et fejlfrit og flydende sprog.

Dårligt sprog og dumme tastefejl signalerer sjuskethed, og potentielle kunder surfer sandsynligvis videre til din konkurrent, selvom du faktisk har en rigtig god ydelse at tilbyde.

Sæt ansigt på dit firma med foto og video

I journalistikken står teksten aldrig alene. Layoutet binder det sammen med fotos, video og grafik. De elementer er i lige så høj grad som din tekst med til at fortælle, hvem du og dit firma er.

Det er vigtigt, at du med disse redskaber som med teksten, får fortalt den bedst mulige historie. Og så skal der være sammenhæng mellem din tekst, foto og video, så det ikke stritter i hver sin retning indholdsmæssigt.

Vurder om de fotos du bruger har merværdi i forhold til teksten. En ting er at have et knivskarpt foto, men bidrager det til den gode fortælling, du er i gang med at fortælle? Igen hvis du gerne vil fremstå som hurtigt leverende, så brug et foto, hvor du eller dine ansatte er på farten frem for et portræt af dig stående foran firmabilen.

Ønsker du flere kunder indenfor erhvervssektoren, så prioriter fotos, der netop viser udført arbejde for erhvervskunder.

Som med foto kan du bruge video til at fortælle om dit firma. I stedet for kun at skrive om dine kvalitetsbevidste og tillidsvækkende ansatte, så vis dem i en arbejdssituation i et videoklip, hvor de f.eks. fortæller om opgaven.

Tjek, hvad nettet fortæller om dit firma

Når du er blevet klar over, hvad du vil fortælle, og du har gjort hvad du kan for at din hjemmeside fortæller det, kan du tage fat på den del af fortællingen, som foregår andre steder på nettet.

I Googles søgeresultater bestemmer du, hvilken tekst, der skal ledsage linket til din hjemmeside. Alt for mange firmaer har endnu ikke udnyttet disse unikke muligheder for at præsentere firmaet og lokke kunder til. En god, spændende og dækkende tekst er vigtig her. Spild ikke plads på mindre vigtig info som “velkommen til min hjemmeside" eller “….enkeltmandsvirksomhed siden 2005". Det får ikke kunderne til at klikke ind på din side.

Tjek, at Google viser de rigtige tekster, fotos og video fra din hjemmeside. I Google’s univers præsenteres dit firma gennem søgninger på google.dk, men også gennem Googles andre produkter som Places, Maps, Video (YouTube). Alt sammen steder hvor du har mulighed for at formidle dit firmas fortræffeligheder.

Firmaprofil på Facebook

Brug Facebook som en forlængelse af din hjemmeside. Hvis du ikke allerede har gjort det, så opret en firmaprofil, som bliver dit firmas identitet på Facebook.

Som på din hjemmeside skal sproget være fængende, fejlfrit og inspirere til køb af ydelser. Ved at have en god Facebook-profil giver du desuden potentielle kunder muligheden for at møde dit firma gennem anbefalinger fra nuværende kunder, dine egne venner på Facebook, ansattes Facebook venner m.m. Det er en unik måde at udvide kendskabet til dit firma på gennem troværdige anbefalinger fra firmaets venner og bekendte.

Online telefonbøger og firmakataloger som Krak, Eniro og De Gule Sider er også en del af fortællingen om dit firma. Sørg også for at få fortalt ønskefortællingen om dit firma her.

På YouTube har du mulighed for at få fat i kunder via video. Videoer på YouTube har også den sideeffekt, at de kan optræde i en google-søgning, og du rammer derved potentielle kunder ad flere kanaler.

Teksten ved en YouTube-video optræder desuden også i søgeresultater. Så gode gennemarbejdede tekster er også værd at bruge tid på her.

Fems tips til den gode fortælling om dit firmas fortræffeligheder

• Sæt ord på din ønskefortælling om firmaet

• Skarpvinkl og skriv fængende, fejlfrit og kort

• Sæt ansigt på dit firma med fotos og video

• Opdater tekster, kontaktinfo m.m på Google Maps og Places, Krak, Facebook

• Tjek tekster på dine billeder og videoer på YouTube og Google, Facebook

Rådgivning til selvstændige:

Journalisterne Anders Dollerup og Iben Friholt arbejder til dagligt med at rådgive selvstændige i at optimere deres brug af tekst, foto, video og grafik til at få fortalt den gode firmafortælling.

Læs mere på:

stensiggard.dk

friholt.com
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063