23948sdkhjf

Carl Ras vil favne markedet med et hold af nøje udvalgte specialister

Den familieejede værktøjsforhandler ønsker at tilføje en pallet af førende specialister, der får lov til at bibeholde eget DNA og udtryk, men som bindes sammen af fælles værdier og professionalisme

For godt en måned siden meldte Carl Ras ud, at man havde opkøbt den nordjyske værktøjsleverandør Jydsk Værktøj. I den forbindelse skrev vi her på Mester Tidende, hvordan de to parter glædede sig til at udvikle Jydsk Værktøj til en stærkere aktør. 

Man skal dog ikke forvente nogen revolution. Jydsk Værktøj skal fortsætte i samme, velfungerende spor som hidtil, fortæller Carl Ras’ administrerende direktør, Gorm Rasmussen.

- Vores tilgang handler om, at vi anerkender virksomheden, og hvor de er kommet til, men selvfølgelig også er bevidste om, hvor der kan sættes ind. I form af digitaliseringen, struktur, logistik osv. Men Jydsk skal ikke gøres til Carl Ras. Det skal blive ved med at være Jydsk med alle dets styrker.

Carl Ras - en familieejet virksomhed gennem 90 år 

1932: Carl Rasmussen grundlægger ’Carl Rasmussen Værktøj & Beslag’ med første butik på Nørrebrogade

1966: Cai Rasmussen, anden generation og søn af Carl Rasmussen, indtræder i virksomheden

1985: Cai Rasmussen bliver direktør for virksomheden

2004: Gorm Rasmussen, tredje generation og søn af Cai Rasmussen, indtræder i virksomheden

2007: Virksomheden skifter navn til Carl Ras

2008/09: Gorm Rasmussen overtager posten som administrerende direktør i Carl Ras. Sammen med direktør Jan Holte Teller overtager han ledelsen.

2022: Great Place To Work kårer Carl Ras til Danmarks 2. bedste mellemstore arbejdsplads, og Carl Ras vinder specialprisen: ”Danmarks Bedste Arbejdsplads til Inklusion".

2022: Carl Ras fylder 90 år

Unikke virksomheder med fælles værdisæt

Jydsk værktøj er den seneste tilføjelse til den pallet af stærke specialister på forskellige markedsområder, som Gorm Rasmussen og resten af ledelsen gerne vil samle under Carl Ras’ faner. 

Inden for de sidste par år har Carl Ras blandt andet også investeret i de bæredygtige byggemarkeder Genbyg og Havnens Hænder samt købt værktøjsleverandøren 3 Aktive. Sidstnævnte overtog man for 3,5 år siden. Og måden, man gjorde det på, markerede et skift fra tidligere tiders mere klassiske opkøbsstrategi.

Den fælles driver skal være, at man har en enorm passion for produkterne, for at servicere sine kunder og for sikre, at kunderne får varerne til den rigtige tid og de rigtige mængder, Gorm Rasmussen, adm. direktør i Carl Ras

- Tidligere udvidede vi med fokus på, at de nye afdelinger skulle ligne og formes efter Carl Ras. Men da vi fik mulighed for at købe 3 Aktive, kunne vi godt se, at de have en talmodel, der var anderledes end vores. De havde også en rigtig stærk kultur og et fint brand, siger han og fortsætter:

- Derfor var jeg meget opsat på, at vi bevarede så meget som muligt af udgangspunktet og fokuserede på at styrke den bagvedlæggende del af værdikæden.

Den tilgang har ifølge Gorm Rasmussen vist sig at være en rigtig god forretning. Og derfor er det også blevet drejebogen for Carl Ras’ videre vækstrejse. Man vil gerne bibeholde virksomhedernes unikke DNA, da det ofte er dette, der gør dem til førende specialister på lige deres del af markedet. 

Vi vil dybest set gerne købe sunde, velfungerende virksomheder, der måske på nogle specifikke områder er bedre end os til noget, men som samtidigt også har nået en korsvej. Gorm Rasmussen, adm. direktør i Carl Ras

Tilknytningen til Carl Ras kommer - udover alt det understøttende arbejde fra moderselskabet - også gennem en fælles tilgang til at drive forretning:

- Den fælles driver skal være, at man har en enorm passion for produkterne, for at servicere sine kunder og for sikre, at kunderne får varerne til den rigtige tid og de rigtige mængder, forklarer han.

En grundig screeningproces

Gorm Rasmussen fortæller, at man i virksomheden er meget bevidste om at værne om sit brand som en sympatisk og ordentlig virksomhed. Skal Carl Ras værdisæt og forretningsførelse repræsenteres ordentligt i de nytilkomne afdelinger, kræver det grundet strategien, at disse ting er på plads i forvejen, forklarer han.

- Vi vil dybest set gerne købe sunde, velfungerende virksomheder, der måske på nogle specifikke områder er bedre end os til noget, men som samtidigt også har nået en korsvej.

Det kan være virksomheder, der måske nærmer sig et generationsskifte. Ellers som har brug for en større oprustning af sin logistik eller sin e-commerce. Sunde virksomheder, som har ramt et loft, der forhindrer dem i vokse sig større. 

Carl Ras vil gerne være et alternativ for de virksomhedsejere, der sidder en situation, hvor de skal beslutte, om de har modet til lave det skift på egen hånd med risiko for virksomhedens indtjening.

Styrker modstandskraft i svære tider

Gorm Rasmussen fortæller, at man er klar til at fortsætte sin udvidelse og opkøb, men naturligvis også ser den nuværende nedgangstid og krise lidt an i processen. Han tror dog på, at deres opkøbsstrategi er med til at tøjre dem bedre fast uagtet, hvordan konjekturerne udvikler sig.

- Det betyder, at vi sikrer nogle andre spor ift. indtjening og omsætning, der løber lidt anderledes end vores hovedspor. For at tage Jydsk eksempelvis, så rammer de et lidt andet segment og en anden industri. Derfor har de også nogle lidt anden konjekturcyklus.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.14