Kunder stiller uanstændige krav til mester
Uanstændigt, at både private og offentlige kunder i stigende grad forlanger arbejdsgarantier og længere betalingsfrister, mener chefredaktør
Det skriver chefredaktør Klaus Tøttrup på lederplads i Licitationen-Byggeriets Dagblad på baggrund af en analyse fra Dansk Byggeri som viser, at 90 procent af virksomhederne har oplevet krav om arbejdsgaranti fra offentlige kunder, mens mere end 80 procent oplever det fra de private kunder – og det sker i højere grad end tidligere.
"Der kan være mange gode grunde til, at bygherren forlanger en arbejdsgaranti, men kravet er ret beset et fordyrende led og kan være svært at håndtere for især små og mellemstore virksomheder.
Oveni disse genvordigheder må mange virksomheder finde sig i, at både private og offentlig kunder forlange længere betalingsfrister. Det forringer naturligvis virksomhedernes likviditet og gør det endnu sværere for eksempel at skulle stille en arbejdsgaranti", fremhæver chefredaktør Klaus Tøttrup.
"Og for lige at trykke virksomhederne helt ned i det økonomiske morads, så er der flere og flere kunder som trækker betalingerne ud over den aftalte betalingsfrist.
Det er rigtig dårlig stil og beskæmmende, at kunderne - private som offentlige - ikke udviser mere respekt for virksomhederne", hedder det på lederplads i Licitationen-Byggerets Dagblad.