23948sdkhjf

Kunder stiller uanstændige krav til mester

Uanstændigt, at både private og offentlige kunder i stigende grad forlanger arbejdsgarantier og længere betalingsfrister, mener chefredaktør
"Det er ren nedtur, hvis du som entreprenør eller håndværksmester har en rigtig god opgave på hånden og så må takke nej til den fordi det bliver for dyrt for dig at stille den arbejdsgaranti som bygherren forlanger. Sat på spidsen kan man spørge sig selv om bygherren opnår den fornødne konkurrence om opgaven og får opgaven løst i den fornødne kvalitet, hvis konkurrencen i virkeligheden handler om at kunne stille en arbejdsgaranti".

Det skriver chefredaktør Klaus Tøttrup på lederplads i Licitationen-Byggeriets Dagblad på baggrund af en analyse fra Dansk Byggeri som viser, at 90 procent af virksomhederne har oplevet krav om arbejdsgaranti fra offentlige kunder, mens mere end 80 procent oplever det fra de private kunder – og det sker i højere grad end tidligere.

"Der kan være mange gode grunde til, at bygherren forlanger en arbejdsgaranti, men kravet er ret beset et fordyrende led og kan være svært at håndtere for især små og mellemstore virksomheder.

Oveni disse genvordigheder må mange virksomheder finde sig i, at både private og offentlig kunder forlange længere betalingsfrister. Det forringer naturligvis virksomhedernes likviditet og gør det endnu sværere for eksempel at skulle stille en arbejdsgaranti", fremhæver chefredaktør Klaus Tøttrup.

"Og for lige at trykke virksomhederne helt ned i det økonomiske morads, så er der flere og flere kunder som trækker betalingerne ud over den aftalte betalingsfrist.

Det er rigtig dårlig stil og beskæmmende, at kunderne - private som offentlige - ikke udviser mere respekt for virksomhederne", hedder det på lederplads i Licitationen-Byggerets Dagblad.
Kommenter artiklen (2)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078