Er BYGGERI ´16-annonce sexistisk?
Stram reaktion fra 3F på annonce med bar hud i Ekstrabladet
”Der er noget for både husarerne, tømrerne og murerne, når BYGGERI’16 slår dørene op for hele byggebranchen”.
Ansvarlig for ligestilling og mangfoldighed i 3F, næstformand Jan Korczak, betegner over for Politiken annoncen som lige dele gammeldags og sexistisk.
Ifølge Jane Korczak er problemet med annoncen, at den på én gang udstiller kvinder og taler ned til mænd.
”Den her annonce signalerer med bryster, lår og hentydninger til håndværkersex, at det er kvinden, der er produktet,” siger Jane Korczak til Politiken
Direktør Palle Thomsen fra Danske Byggecentre, som har indrykket annoncen forklarer, at brancheforeningen bevidst har lavet annoncen til Ekstra Bladet, ”der er kendt for at have lidt kant og bar hud”, som han udtrykker det over for Politiken.
De håndværksmestre og håndværkere, som Mester Tidende har talt med om annoncen, forstår sådan set godt problematikken. Men de fleste fremhæver, at kvinder godt kan være blikfang uden, at man af den grund ser ned på dem.